Τετάρτη 19 Ιουνίου 2013

Η ονομασία Ευρυτανία




Για την προέλευση του ονόματος «Ευρυτανία» υπάρχουν τρεις διαφορετικές εκδοχές.

-Η πρώτη συναρτάται με το αρχαίο ρήμα «ερύω» που σημαίνει τεντώνω τη χορδή του τόξου, συνεπώς ως «ευρυτάν» ορίζεται εκείνος που τοξεύει καλά!

-Η δεύτερη εκδοχή προσεγγίζει την ονομασία με βάση τη μυθολογική διάσταση η οποία αναφέρεται στο μυθικό γενάρχη του φύλου των Ευρυτάνων και επιδέξιο τοξότη Εύρυτο δάσκαλο του Ηρακλή και αντίπαλο του θεού Απόλλωνα, ο ανταγωνισμός με τους οποίους στοίχισε τελικά τη ζωή του βασιλιά Εύρυτου (βλ. σχετικά θέματα εδώ αλλά και  εδώ).



-Η τρίτη εμηνεία βασίζεται στο «Ευ + ρέω»  που νοηματοδοτεί εύρυτο χώρα, δηλαδή τόπο με καλοτρεχούμενα νερά!




13 σχόλια:

  1. Εξοχη αναρτηση!
    Διαλεγω την τριτη εκδοχη
    "Ευ+ρεω", τοσα θεικα νερα, ποταμια, πηγες, λιμνες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Για κάποιο λόγο η τρίτη εκδοχή με γοητεύει περισσότερο..ίσως επειδή κι εγώ την έχω συνδέσει με τα νερά...και τι νερά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Φανταστικά ποτάμια με ολοκάθαρα νερά!
    Θαυμάσιες οι φωτογραφίες!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Οι αρχαίοι φυλές που κατοικούσαν στο γεωγραφικό χώρο της Ευρυτανίας....ήταν άριστοι τοξοβόλοι και σπουδαίοι πολεμιστές!!!! φημίζονταν για τη σωματική τους ρώμη και την ανδρεία τους!!!!Συμμετείχαν με διάφορους ηγέτες τους και στην εκστρατεία της Τροίας.....πολλοί από αυτούς μάλιστα με τον Αχιλλέα!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μια εμβόλιμη παρέμβαση:

    Οι παραπομπές που θέτουμε στο άρθρο μας οδηγούν σε δύο εξαιρετικές μελέτες που έκανε ειδικά για το blog μας ο καθηγητής ιστορίας κ. Χήνας. Εκεί γίνονται εκτενείς αναφορές τόσο στο μυθικό βασιλιά Εύρυτο, όσο και στην ιστορική παρουσία των αρχαίων ευρυτανικών φυλών (Ευρυτάνες, Δόλοπες, Απεραντοί, Αγραίοι).

    Αξίζει να τις επισκεφτείτε ξανά!

    Καλή συνέχεια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Eπίσης, αξίζει να διαβάσετε και την έρευνα του κ. Δ. Πούλου (στην πλαϊνή μπάρα του blog και στη στήλη "Βουνίσια ίχνη" κλικάρετε στο θέμα υπό τον τίτλο "Οι γαλατικές επιδρομές στην Ελλάδα και η μάχη στα Κοκκάλια")!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πάρα πολυ ενδιαφερουσα ανάρτηση.
    Να μαθαίνεις για το πως προεκυψαν οι ονομασίες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Είναι σημαντικό να ξέρει ο καθένας την προέλευση του ονόματος του τόπου μας!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Όποια και να είναι η επικρατέστερη εκδοχή είναι....εύστοχη και αρχίζει με το ευ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ΑΠΟΛΛΩΝΙΟΣ ΡΟΔΙΟΣ

    Τω δ' άρ' επί Κλυτίος τε και Ίφιτος ηγερέθοντο,
    Οιχαλίης επίουροι, απηνέος Ευρύτου υίες,
    Ευρύτου, ώ πόρε τόξον Εκηβόλος Ούδ' απόνητο δωτίνης. Αυτώ γαρ εκών ερίδηνε δοτήρι.

    Εκεί και ο Κλυτίος κι ο Ίφιτος εφτάσαν
    της Οιχαλίας φύλακες, γιοι του σκληρού Ευρύτου.
    Του Εύρυτου που από μακριά το τόξο ευστοχούσε και ούτε χαίρονταν
    δοσιά. Θέλοντας μάλωνε μ' αυτόν που δώρο του κάνε

    ......

    ΘΟΥΚΙΔΙΔΗΣ

    Επιχειρείν δ' εκέλευον πρώτον μεν Αποδωτοίς, έπειτα δε Όφιονεύσι και μετά τούτους Ευρυτάσιν, όπερ μέγιστον μέρος εστί των Αιτωλών, αγνωστότατοι δε γλώσσαν και ωμοφάγοι εισίν ως λέγονται. Τούτων γαρ ληφθέντων ραδίως και τ’ άλλα προσχωρήσειν... ο δε (Δημοσθένης) χάριτι (Μεσσηνίων) πεισθείς... εστράτευσεν επ’ Αιτωλούς ...

    Του συνέστησαν να επιτεθεί πρώτα στους Αποδωτούς, μετά στους Οφιονείς και κατόπιν στους Ευρυτάνες, οι οποίοι είναι η μεγαλύτερη φυλή των Αιτωλών, και μιλάνε, όπως λέγεται, μια γλώσσα ιδιαίτερα δυσκολονόητη και τρώνε το κρέας ωμό. Αν αυτούς τους κατελάμβανε, οι υπόλοιποι θα υποχωρούσαν εύκολα. Ο Δημοσθένης λοιπόν, κάνοντας το χατίρι των Μεσσηνίων, εκστράτευσε εναντίον των Αιτωλών....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Αν μου επιτρέπετε, αγαπητέ οικοδεσπότη, οι Ευρυτάνες ήταν δεινοί πολεμιστές. Επειδή η γη τους δεν ήταν ό,τι πιο εύφορο υπάρχει, δούλευαν ως μισθοφόροι σε ξένους στρατούς.
    Άρα πιο πιθανή μού φαίνεται η πρώτη εκδοχή.
    Καλή Κυριακή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ο Εύρυτος γνωστός δεινός ευρυτάν-ας ευρέθη σε ευ-ρεω-ντα τόπο... είδε την ομορφιά γύρω του... την αγάπησε, αγάπησε και τον τόπο ... χαζός ήταν να φύγει;

    Εξαιρετικό όπως και οι δυο μελέτες!!!

    Ε.-

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τα σχόλια-γνώμες εκφράζουν αποκλειστικά τους συντάκτες τους.