O ασυμβίβαστος Αγραφιώτης επαναστάτης ΚΑΤΣΑΝΤΩΝΗΣ |
Στα πανύψηλα αστραποκαμένα ευρυτανικά βουνά και ιδιαίτερα σε αυτά των αδούλωτων Αγράφων (εξ' ου και η ονομασία τους από τα βυζαντινά ακόμη χρόνια), στις απόκρημνες αετοφωλιές και στα αδιαπέραστα ελατοδάση, φούντωσε από πολύ παλιά η επαναστατική φλόγα που πυρπόλησε τις καρδιές των αδικημένων αυτού του τόπου κόντρα στην συνασπισμένη καταπιεστική εξουσία του σουλτάνου και των ντόπιων συνεταίρων κοτζαμπάσηδων ή "καλικάντζαρων" όπως τους αποκαλούσε ο φτωχός πάνσοφος λαός (βλ. εδώ).
Εδώ "στα ψηλά", συνυφασμένη με την ατίθαση φύση, ζυμώθηκε η επαναστατική ψυχοσύνθεση των "ελεύθερων σκλάβων" εκείνης της εποχής (βλ. εδώ).
Αυτών που αρνούνταν να υπηρετούν, που απεχθάνονταν το ραγιαδιλίκι, που δεν καταδέχονταν να σκύβουν το κεφάλι στους αφεντάδες. Αυτών που από την κάννη του τουφεκιού τους και από του σπαθιού τους την κόψη την τρομερή, δεν πήγαζε μόνο ο προσωπικός τους αδέσμευτος βίος αλλά και το υπέροχο ήθος της υπεράσπισης των κατατρεγμένων και "παρακατιανών". Αυτών που ξεκίνησαν σαν αυτόνομοι μαχητές κατά της αδικίας και στην πορεία έγιναν ο λαϊκός στρατός της ελευθερίας και της ανεξαρτησίας.
Σαν Ευρυτάνες δεν μπορεί παρά να είμαστε περήφανοι που σε τούτα τα χώματα έδρασαν μεγάλοι επαναστάτες του '21 όπως π.χ. ο πρωτοπόρος Οδυσσέας Ανδρούτσος στην Τατάρνα (και μάλιστα 3 μέρες προτού την 25η Μαρτίου - βλ. εδώ), ο Μάρκος Μπότσαρης που έπεσε στο Κεφαλόβρυσο (βλ. εδώ) και άλλοι προγενέστεροι και μεταγενέστεροι αυτών.
Εκείνο που ίσως δεν γνωρίζουν αρκετοί, είναι ότι ΠΟΛΥ ΠΡΙΝ από την επανάσταση του 1821, στα αγραφιώτικα βουνά μεγαλούργησαν ως πρωτοξεκινητάδες του αγώνα απείθαρχα παλικάρια - φύλακες άγγελοι της φτωχολογιάς - σαν τον ασυμβίβαστο σταυραετό των Αγράφων Κατσαντώνη (βλ. εδώ), τον Τσιάκα (βλ. εδώ), τον Καραϊσκάκη (βλ. εδώ) και τόσοι άλλοι ακόμα, όλοι τους "ώριμα τέκνα της ανάγκης και της οργής" των καιρών τους. Όλοι τούτοι δεν ήταν άρχοντες μήτε προύχοντες, αλλά απλοί σαρακατσάνοι τσοπάνηδες όπως ο Κατσαντώνης ή παιδεμένα φτωχόπαιδα που δεν είχαν στον ήλιο μοίρα όπως ο "γιος της καλογριάς" (βλ. εδώ).
Άνθρωποι υπερήφανοι, με αξιοπρέπεια, απροσκύνητοι, ελεύθεροι, πονόψυχοι με το λαό, αληθινοί ξυπόλητοι Προμηθέες! Οι πασάδες και οι καθεστωτικοί τούς είπαν κλέφτες, κατσαπλιάδες, κλαρίτες και παραβατικούς, αλλά τελικά ήταν αυτοί που με το παράδειγμά τους μετέτρεψαν ιστορικά σε τίτλους τιμής τις άθλιες κατηγόριες των τουρκοπροεστάδων.
Κι όσοι επέζησαν από το μαχαίρι των πασάδων και σία, πρωτοστάτησαν στη συνέχεια και στη μεγάλη εξέγερση του 1821, γιατί ήταν αυτοί που της έδωσαν πνοή, νόημα και όραμα στα πεδία των μαχών και όχι οι καλοθρεμμένοι πισινοί των Φαναριωτών, των Κοτζαμπάσηδων και λοιπών που εκ των υστέρων και με το αίμα των αγωνιστών έδρεψαν καρπούς.
Πόσοι άλλωστε κατά τη διάρκεια της εξέγερσης δεν τράβηξαν τα πάνδεινα από τις ραδιουργίες των Μαυροκορδάτων (βλ. Καραϊσκάκης - εδώ) και πόσοι άλλοι μετά την επανάσταση δεν υπέφεραν από τους ξενόφερτους βαυαρούς βασιλιάδες και τις αυλές τους, καθώς όπως έγραφε κι ο Μακρυγιάννης: «Και σ΄αυτήνη την γης οπού ζυμώσαμεν με το αίμα μας θέλουν να μας θάψουν αδίκως και παράωρα όσοι μας κάναν σίγρι από μακριά, όταν κιντινεύαμεν. Μας πήραν την ματοκυλισμένη μας γης, την αγόρασαν από ΄να γρόσι το στρέμμα, και βάλαν εμάς με τ’ αλέτρι και τραβούμεν το γενί και βγάνομεν των συγγενών μας τα κόκαλα, και οι αφεντάδες μας περπατούνε με τις καρότζες τους, και οι αγωνισταί δεν έχουν ούτε γουμάρι, και ξυπόλυτοι και γυμνοί διακονεύουν εις τα σοκάκια»
Ναι, πάντα ήταν δυό αλλιώτικοι κόσμοι: από τη μιά αυτός της λευτεριάς-ανεξαρτησίας και από την άλλη εκείνος της εκμετάλλευσης-καταπίεσης. Κι αυτοί οι κόσμοι ανέκαθεν ήταν σε σύγκρουση. Εξάλλου όπως έλεγε και ο Ρήγας Φεραίος: «Όταν η διοίκησις βιάζει, αθετεί, καταφρονεί τα δίκαια του λαού και δεν εισακούει τα παράπονά του, το να κάμνει τότε ο λαός ή κάθε μέρος του λαού, επανάσταση, ν' αρπάξει τ' άρματα και να τιμωρήσει τους τυράννους του, είναι το πλέον ιερόν απ' όλα τα δίκαιά του και το πλέον απαραίτητο απ' όλα τα χρέη του.»!
Κι όσο κι αν οι "καθωσπρεπιστές" κοντυλοφόροι της λεγόμενης επίσημης, πλην όμως παραχαραγμένης, ιστορίας προσπαθούν να μας πείσουν ότι δήθεν "όλοι μαζί" έσπειραν το σπόρο της λευτεριάς, η πραγματικότητα τους διαψεύδει.
Αμ δε! Την ιστορία των εξεγέρσεων την γράφουν πάντα οι ατίθασοι και οι ανυπάκουοι και όχι οι προσκυνημένοι και οι βολεμένοι.
Σαν επίλογο παραθέτουμε δύο ιστορικά δημοτικά τραγούδια που τραγουδήθηκαν και βέβαια τιμήθηκαν και στ' αγραφιώτικα βουνά μας και είναι βαθιά αντιπροσωπευτικά για το ήθος, αλλά και τη στάση των "μεν" και των "δε"...
Εκείνον τον παλιό καιρό και το παλιό ζαμάνι,
μ' είχεν η χώρα προεστό, μ' είχεν η χώρα πρώτον
κι αντάρριχνα το δόσιμο και το βαρύ τεφτέρι,
δέκα στους πλούσιους έριχνα, στις χήρες δεκαπέντε,
στη δόλια τη φτωχολογιά έριχνα τριανταπέντε.
και...
-Βασίλη κάτσε φρόνιμα, να γίνεις νοικοκύρης
για ν' αποχτήσεις πρόβατα, ζευγάρια κι αγελάδες,
χωριά κι αμπελοχώραφα, κοπέλια να δουλεύουν.
-Μάνα μου, εγώ δεν κάθομαι να γίνω νοικοκύρης
να κάμω αμπελοχώραφα, κοπέλια να δουλεύουν,
και νάμαι σκλάβος των Τουρκών, κοπέλι στους γερόντους.
Φέρε μου τ' αλαφρό σπαθί και το βαρύ ντουφέκι,
να πεταχτώ σαν το πουλί ψηλά στα κορφοβούνια.
Εγώ ραγιάς δε γένομαι, Τούρκους δεν προσκυνάω,
δεν προσκυνώ τους άρχοντες και τους κοτζαμπασήδες.
Με επίγνωση της αλήθειας...
Δόξα και τιμή στους απροσκύνητους επαναστάτες του '21!
20 σχόλια:
ΥΠΟΚΛΙΝΟΜΑΙ!!!
Σπουδαία ανάρτηση!
Μια φορά κι έναν καιρό στον τόπο τούτο το μικρό
ζούσαν κάτι φουκαράδες, οι ραγιάδες.
Κοτσαμπάσηδες, πασάδες και σεβάσμιοι δεσποτάδες
κυβερνούσανε τη χώρα, καλή ώρα.
Τη δεκάτη ο τσιφλικάς, δως του κόψιμο ο πασάς
κι υπαγόρευε το ράσο, σφάξε με αγάμ’ ν’ αγιάσω.
Κοτσαμπάσηδες πασάδες και σεβάσμιοι δεσποτάδες
Κυβερνούσανε τη χώρα, καλή ώρα.
Έτσι τρεις από κοινού πίναν το αίμα του λαού
αφού τότε τσιφλικάδες ήσανε οι μπουρζουάδες.
Κοτσαμπάσηδες πασάδες και σεβάσμιοι δεσποτάδες
κυβερνούσανε τη χώρα, καλή ώρα.
Στίχοι Μήτσος Ευθυμιάδης
Συνθέτης Χρήστος Λεοντής
Ερμηνευτής Μανώλης Μητσιάς
ΦΙΛΤΑΤΕ ΕΥΡΥΤΑΝΑ ΙΧΝΗΛΑΤΗ ΔΕΞΟΥ ΤΑ ΘΕΡΜΑ ΜΟΥ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ ΣΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟ.
ΑΦΙΕΡΩΣΑ ΤΟ ΑΠΟΨΙΝΟ ΒΡΑΔΥ ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΜΕ ΤΙΣ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ ΚΑΙ ΕΚΑΝΑ ΕΝΑ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΤΟΠΟ.
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ.
"Άνθρωποι υπερήφανοι, με αξιοπρέπεια, απροσκύνητοι, ελεύθεροι, πονόψυχοι με το λαό, αληθινοί ξυπόλητοι Προμηθέες! Οι πασάδες και οι καθεστωτικοί τούς είπαν κλέφτες, κατσαπλιάδες, κλαρίτες και παραβατικούς, αλλά τελικά ήταν αυτοί που με το παράδειγμά τους μετέτρεψαν ιστορικά σε τίτλους τιμής τις άθλιες κατηγόριες των τουρκοπροεστάδων."
Τιμή σ' αυτούς τους ανθρώπους - όπως τα λες, αγαπητέ Ιχνηλάτη. Και σε 2ο στάδιο πρέπει να ψάξουμε να δούμε σήμερα από ποιους δρόμους πρέπει να περάσει κάποιος για να φτάσει να εγκολπώσει αυτά τα χαρακτηριστικά, να πλάσει έναν ασυμβίβαστο, κριτικό, αγωνιστικό χαρακτήρα. Δύσκολο, αλλά αναγκαίο..
Με επίγνωση της αλήθειας...
Δόξα και τιμή στους απροσκύνητους επαναστάτες του '21!Χαραγμένα βαθιά στην ψυχή μας τα παραπάνω λόγια ας αποτελέσουν το έναυσμα για τους αγώνες που έρχονται!!!
Ο Ρήγας Φεραίος ο οποίος αναφέρεται στο άρθρο, όντως επεδίωκε το ξεσήκωμα όλων των Βαλκανικών λαών, χωρίς να τον εμποδίζει η διαφορά γλώσσας και κουλτούρας. Καλούσε όλους τους πολίτες της Οθωμανικής αυτοκρατορίας κατά των Τούρκων. To “Τούρκοι” ήταν οι γηγενείς με την αλλοιωμένη Εθνική συνείδηση. Ο αγώνας του Ρήγα ήταν για τους Γηγενείς, ενάντια στους Εισβολείς Τούρκους. Με τα λόγια του ίδιου: «Οι ΄Ελληνες…δεν κάνουν ποτέ ειρήνην με ένα εχθρόν, οπού κατακρατεί τον ελληνικόν τόπον». «Σταυρός, η πίστις και καρδιά, δουφέκια και καλά σπαθιά, γκρεμίζουν Τυραννίαν τιμούν Ελευθερίαν». Και τέλος, «Παρασταίνει όλον το ΄Εθνος το πλήθος του λαού, το οποίον είναι ως θεμέλιον της εθνικής παραστήσεως και όχι μόνον οι πλούσιοι και οι προεστοί»
Ιχνηλατη τα αφιερωματα για το 21 ειναι παντα στα αγαπημενα μου. Πραγματι φιλε υπηρξαν 2 κοσμοι σφοδρα αλληλοσυγκρουομενοι. Θα συνεισφερω και εγω φιλε στο αρθρο σου με το παρακατω σχολιο μου.
Αν διαβασει κανεις τον ανωνυμο συγγραφεα στην "Ελληνικη Νομαρχια" θα δει με τα πιο μαυρα χρωματα το τι τραβουσαν οι ραγιαδες απο τους τουρκους, τους κοτζαμπασηδες και το μεγαλο ιερατειο.
Στο Μορια ο δεσποτης Γερμανος εβριζε "απατεωνα, αρπαγα και εξωλεστατο" τον Παπαφλεσσα οταν εκεινος τους ειπε οτι "η επανασταση θα γινει ειτε το θετε ειτε οχι ".
Στην Πατρα ενας απλος τσαγγαρης ο Καρατζας ξεσηκωσε το λαο και αναγκασε τους Τουρκους να κλειστουν στο καστρο.
Στην Υδρα υπηρχανε οι νοικοκυραιοι εφοπλιστες και οι μαρινεροι ο φτωχος λαος. Οι νοικοκυραιοι ειχανε κρυμμενο το χρυσαφι μεσα στις στερνες και βολεμενοι καθονταν στα αυγα τους. Ενας νταης μαρινερος χτυπησε τον προσκυνημενο αρχοντα Μπουντουρη με ενα ματσο πρασα μεσα στην αγορα!! και τοτε οι εφοπλιστες ζητησαν απο τον καπουδαν πασα να βαλει διοικητη στο νησι για να ναι προστατευμενοι και οντως αυτοι τοποθετησαν ενα τουρκολατρη τον Κοκοβιλα. Οταν ξεκινησε πια η επανασταση στο Μορια οι Υδραιοι αφεντες ειχαν παρει αποφαση να μην ανακατευτουν μην και χασουν τα ναυτικα προνομια που τους ειχε παραχωρησει η Πυλη. Τοτε ενας μικροκαπετανιος ο Αντωνης Οικονομου αποφασισε να ριξει τη διοικηση και να ξεκινησει την επανασταση. Μαζευτηκε ο απλος λαος χυμηξε μεσα στα καραβια και ετσι με τον τσαμπουκα που λενε σηκωσαν το φλαμπουρο αναγκαζοντας με το ζορι στο τελος τους αρχοντες να ακολουθησουν και να ανοιξουν τις στερνες τους με το χρυσο.
Στη Σαμο στο Καρλοβασι, οι κοτζαμπασηδες που και κει τους ελεγαν καλλικαντζαρους φτασανε στο αισχρο σημειο να μηνυσουν κρυφα στους Τουρκους απ τα μικρασιατικα παραλια να στειλουν ασκερι για να πνιξουν το σηκωμο!! Ομως οι λεγομενοι καρμανιολοι με επικεφαλη το Λυκουργο Λογοθετη τους πηραν χαμπαρι και εγραψε τοτε ο Λογοθετης "ο μιαρος τουρκολατρισμός εφθασε να λαβη εξιν εις τα καρδιας των δυνατων συμπατριωτων μας ωστε να αναισθητωσιν προς τα καλα και συμφεροντα".
Ακομα και στην Αθηνα οι προυχοντες εκαναν τον ψοφιο κοριο και βεβαιωναν τους Τουρκους πως ειναι πιστοι ραγιαδες μεχρι που ενας χωριατης απο τη Χασια ο Μελετης Βασιλειου ξεσηκωσε τους ξωμαχους και χτυπησαν μια τουρκικη συνοδεια και κατοπι πολιορκησαν και την πολη.
Στα δικα μας τα Αγραφα ο κοτζαμπασης Τσολακογλου καρφωσε τους Φιλικους στο Χουρσιτ. Βεβαια οπως συνηθως συμβαινει με τους προδοτες μετα του πηραν κι αυτουνου το κεφαλι οι ιδιοι οι αφεντες του οι Τουρκοι. Αλλα και τον αδερφο του Κατσαντωνη, τον Λεπενιωτη οι κοτζαμπασηδες της Φουρνας δεν τον σκοτωσαν υπουλα παλιοτερα? Ο Αντρουτσος κι ο Διακος με το χατζαρι στο λαιμο αναγκαζαν τους κοτζαμπασηδες να μην αντενεργουνε στην Επανασταση.
Πολλοι κοτζαμπασηδες αναγκαστηκαν στο τελος να συνταχθουν γιατι πρωτον ετρεμαν μην τους παρει κι αυτους η μπαλα και δευτερο γιατι ηθελαν να ελεγξουν την κατασταση και να παρουν το πανω χερι για να μη χασουν τα προνομια τους απο τη νεα κατασταση που διαμορφωνονταν. Και ειδαμε και στη συνεχεια τι δολοπλοκιες υφαιναν κατα των καπεταναιων και τι εμφυλιο προξενησαν αυτοι και οι Μαυροκορδατοι τους.
Να τι ελεγε σε ενα γραμμα του ο Κολοκοτρωνης στον Κουντουριωτη τον Οχτωβρη του 1822 . "Η αιτια του κακου ειναι οι αρχοντες, οχι φιλοτιμοι, ουδε τοσον φιλοδοξοι, οσον φιλοπλουτοι-διοτι ενας πλουσιος ειναι και φιλαυτος και φιλοζωος και δεν εμβαλλει τον ευατον του ευκολα εις κινδυνον. κατακρατουν τα αρματα. οχι δια να πολεμησουν, αλλα δια να υπερασπισθουν τα πλουτη των και κοντα εις τουτο σφετεριζονται και ολα της πατριδος τα διακιωματα".
Καταπληκτικό αρθρο! Συγχαρητήρια!
Μαθήματα Ιστορίας και μνήμης. Μεγάλης αξίας.
Χρόνια Πολλά και αγωνιστικά Ευρυτάνα μου.
Καλησπέρα.....Στον ανεμοστρόβιλο των τεράστιων αντιθέσεων εκείνης της εποχής......οι αγωνιστές είχαν να αντιμετωπίσουν.....το δίπολο ξένων και ντόπιων τυράννων!!!!Μια χαρά τα λένε τα δημοτικά μας τραγούδια....είναι γνωστό ό,τι για πολλούς αιώνες τα συμφέροντα των οθωμανών διαπλέκονταν στενά με αυτά των τσιρακιών τους που ήταν οι τοπικοί άρχοντες που καλοπέρναγαν κι αυτοί σαν αγάδες!!!!! Τούτο καθόρισε πολλές εξελίξεις πριν και μετά την επανάσταση του 1821!!!!Τα γραφόμενα του Μακρυγιάννη και άλλων αγωνιστών είναι χαρακτηριστικά για όσα αντιμετώπισαν!!!!!!!!!Η επανάσταση είχε και εθνικοαπελευθερωτικό περιεχόμενο και κοινωνικό!!!!!!!!!Το καταλάβαιναν αυτό οι αγωνιστές όχι με θεωρητικά σχήματα......αλλά γιατί το ζούσαν στα χωριά τους με τη διπλή καταλήστευση από τούρκους και κοτζαμπάσηδες!!!!!!!!Γι' αυτό και όταν ξεσηκώθηκαν ήξεραν πολύ καλά ποιος ήταν ο διπλός εχθρός τους.....άσχετα αν αργότερα οι κοτζαμπάσηδες διείσδυσαν στα πράγματα με το γνωστό τους τρόπο για να δρέψουν τους καρπούς όπως σωστά λέει το άρθρο!!!!!!!!Οι αγρότες απελευθερώθηκαν αρχικά από τον οθωμανικό ζυγό........όμως έπρεπε να περιμένουν πολλές δεκαετίες ακόμα μέχρι το Κιλελέρ για να ξεσκλαβωθούν και από τους τσιφλικάδες!!!!!!!!!
ποτέ να μην ξεχνάμε τους ήρωες!!!
εξαιρετική ανάρτηση υπέροχο αφιέρωμα!
καλημέρες!
"Με επίγνωση της αλήθειας", όπως το λες κι εσύ. Για να ξέρουμε τι γιορτάζουμε αυτές τις μέρες και ποιοι ήταν οι αληθινοί ήρωες.
Τα σέβη μου Ευρυτάνα!
Πάρα πολύ καλή ανάρτηση. Να μαθαίνουμε και ''λίγη'' ιστορία.
Ευρυτάνα, καλύτερο φόρο τιμής στους αγωνιστές του 1821 δεν θα μπορούσες να κάνεις! Αλήθεια τι εύστοχος ο τίτλος "δύο κόσμοι'!! Παρουσίασες από τη σωστή οπτική γωνία και με πολλές αναφορές το τι ακριβώς συνέβαινε, ποιοι ήσαν εκείνοι που πραγματοποίησαν την επανάσταση και ποιοι ήσαν οι δυνάστες τούρκο-κοτσαμπασήδες. Μου άρεσε και ο χειμαρρώδης λόγος σου που έδωσε 'ψυχή βαθιά' σε αυτό το αφιέρωμα.
Είναι ιστορικά επιβεβαιωμένο ότι όπου υπάρχει ακραία αδικία και καταπίεση εκεί πάντα γεννιέται η αντίσταση και η επανάσταση. το 1821 δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση σε αυτό τον κανόνα. Περιμένω όμως από σένα Ιχνηλάτη τη στιγμή που θα κάνεις ένα μεγάλο αφιέρωμα στον κορυφαίο ήρωα της Ευρυτανίας τον 'Ρομπέν των φτωχών Αντώνη Κατσαντώνη. Σου το έχουμε ζητήσει πολλοί, μην το αμελήσεις!
Η φωτογραφία με τον Κατσαντώνη εκπληκτική!!!
Καλά, αυτό δεν είναι ένα απλό άρθρο, είναι ΙΣΤΟΡΙΑ !
Μερικοί στίχοι του Ρήγα Φεραίου.
«Σ’ Ανατολή και Δύση και Νότον και Βοριά
για την πατρίδα όλοι να ‘χωμεν μία καρδιά
στην πίστη του καθένας ελεύθερος να ζει
στη δόξαν του πολέμου να τρέξωμεν μαζί
Βούλγαροι κι Αρβανίτες, Αρμένιοι και Ρωμιοί,
αράπηδες και άσπροι, με μια κοινή ορμή,
για την Ελευθερίαν να ζώσωμεν σπαθί
πως είμαστ’ αντρειωμένοι παντού να ξακουστεί.
Βούλγαροι κι Αρβανίτες, Αρμένιοι και Ρωμιοί
Αράπηδες και άσπροι με μια κοινή ορμή
για την ελευθερία να ζώσουμε σπαθί
να σφάξουμε τους λύκους που το ζυγόν βαστούν
και Χριστιανούς και Τούρκους σκληρά
τους τυραννούν».
Εξαιρετικό!!!
Δόξα και τιμή στους απροσκύνητους επαναστάτες
Ευχαριστούμε για τις επισκέψεις, τις αναδημοσιεύσεις και τα σχόλια.
"Αντάρτης κλέφτης παλικάρι, πάντα είν' ο ίδιος ο λαός"!
Οι νεοέλληνες έχουμε καταντήσει να ζητάμε το "Σφάξε με αγά μου ν' αγιάσω". Τι απέγινε το DNA του αγωνιστή Κατσαντώνη και των παλικαριών του; Πότε θα τους τιμήσουμε, με το δικό μας αγώνα, πολεμώντας τους σύγχρονους Μαυροκορδάτους και το σιχαμερό συνάφι τους; Έχουμε ήδη αργήσει.
Δημοσίευση σχολίου