Μία πολύ ιδιαίτερη ημέρα για το Κρίκελλο Ευρυτανίας ήταν η 27η Φλεβάρη 2025 όταν μαθητές και μαθήτριες του 1ου ΕΠΑΛ Ναυπάκτου επισκέφτηκαν με τους καθηγητές τους το ιστορικό χωριό του νομού μας για να γνωρίσουν τα ψηλά αετόμορφα βουνά μας και να τιμήσουν με την παρουσία τους την εμβληματική "Μάχη του Κρίκελλου" που διεξήχθη στις 28 του Οκτώβρη 1942 από τον Άρη Βελουχιώτη και τους αντάρτες του Ε.Λ.Α.Σ εναντίον των Ιταλών φασιστών κατακτητών (βλ. εδώ).
Κάπου από εκεί ψηλά, από τους αιώνιους αιθέρες, ο Άρης Βελουχιώτης (βλ. εδώ), ο Δημήτρης Σαξώνης (βλ. εδώ), ο Βασίλης Παπανικολάου (βλ. εδώ) και κάμποσοι ακόμη αετοί της μαχόμενης Ρωμιοσύνης θα καμαρώνουν τούτα τα νιάτα και τούτους τους δασκάλους που τόσες δεκαετίες μετά δεν αφήνουν τη λήθη να απορροφήσει τις ηρωικές μνήμες αυτού του λαού!
Παρακάτω παραθέτουμε το εξαιρετικό ενημερωτικό κείμενο που στάλθηκε στο blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης" από τον εκπαιδευτικό κ. Χαρχαλάκη Γεώργιο και αναφέρεται αναλυτικά στην εν λόγω πρωτοβουλία.
Ιδού:
*****
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ- ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗ ΜΑΧΗ ΤΟΥ ΚΡΙΚΕΛΛΟΥ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΤΟΥ 1ου ΕΠΑ.Λ. ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ (ΚΡΙΚΕΛΛΟ, 27 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2025)
Το 1ο ΕΠΑ.Λ. Ναυπάκτου και συγκεκριμένα ομάδα 30 μαθητών/ τριών της Α’ τάξης, στο πλαίσιο του μαθήματος της Ιστορίας υλοποίησε εκπαιδευτικό περιβαλλοντικό Πρόγραμμα σε συνεργασία με το ΚΕΠΕΑ Καρπενησίου. Το Πρόγραμμα είχε διάσταση ιστορική αλλά και περιβαλλοντική - κοινωνική. Το θέμα ήταν: «Τα αετόμορφα βουνά της Ρούμελης-Τόπος και Ιστορία: Η μάχη του Κρίκελλου».
Η ομάδα του Προγράμματος με την καθοδήγηση τριών εκπαιδευτικών επισκέφθηκε την Ευρυτανία από τις 26 ως τις 28 Φεβρουαρίου για την υλοποίηση της όλης προγραμματισμένης δραστηριότητας.
Αυτή περιελάμβανε τις εξής δράσεις: Περιήγηση στο δάσος (Γοργιανάδες), ξενάγηση στο Μουσείο της Αντίστασης στους Κορυσχάδες (από το ΚΕΠΕΑ Καρπενησίου), επίσκεψη στο ιστορικό Μοναστήρι του Προυσού, επίσκεψη στη Δομνίστα και ξενάγηση από τον Πρόεδρο του Τοπικού Συμβουλίου στο χωριό, όπου ξεκίνησε η ένοπλη αντίσταση κατά των κατακτητών το καλοκαίρι του 1942.
Στο πλαίσιο αυτό, το μεσημέρι της Πέμπτης 27 Φεβρουαρίου 2025 πραγματοποιήθηκε με απόλυτη επιτυχία στο Κρίκελλο εκδήλωση αφιερωμένη στην ομώνυμη μάχη (28 Οκτωβρίου 1942). Η εκδήλωση οργανώθηκε από κοινού με την Τοπική Κοινότητα Κρικέλλου του Δήμου Καρπενησίου και αποτέλεσε την αποκορύφωση του όλου εκπαιδευτικού Προγράμματος.
Περιελάμβανε:
Έκθεση εικαστικών έργων μαθητών του Σχολείου, εμπνευσμένων από την παλιά ζωή του Κρικέλλου και την ομώνυμη μάχη. Τα έργα αυτά έμειναν στο Κρίκελλο, για να διακοσμούν την αίθουσα εκδηλώσεων του χωριού.
Σύντομο καλωσόρισμα από τον Πρόεδρο της Τοπικής Κοινότητας Κρικέλλου κ. Δημήτρη Κοντό και σύντομους χαιρετισμούς από τον Αντιδήμαρχο Καρπενησίου κ. Γιάννη Σκαρπή καθώς και τη Διευθύντρια του Σχολείου κ. Αναστασία Νταλταγιάννη και τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό του Προγράμματος κ. Γιώργο Χαρχαλάκη..
Προβολή του ντοκυμαντέρ «Οφειλή» (διάρκειας 55 λεπτών), πρωτότυπης δημιουργίας μαθητών και καθηγητών του 1ου ΕΠΑ.Λ. Ναυπάκτου, το οποίο παρακολούθησαν με μεγάλη προσοχή και συγκίνηση μαζί χωριανοί και μαθητές/ τριες. Το ντοκυμαντέρ παρουσίασε αρθρωμένα τον τόπο, το βιοπορισμό, τη μεγάλη προσφορά στην Αντίσταση αλλά και τη σημερινή πραγματικότητα του Κρίκελλου.
Απόδοση τραγουδιών της εποχής από χορωδία μαθητών/ τριών του Σχολείου.
Αυθόρμητη, ζωντανή και ουσιαστική συζήτηση του κ. Αντιδημάρχου με χωριανούς και μαθητές μέσα σε κλίμα συγκίνησης αλλά πνευματικής εγρήγορσης.
Παραθέτουμε τους λόγους που μας οδήγησαν στην πρωτοβουλία αυτή:
Βασικό εφαλτήριό μας ήταν μια σειρά από παιδαγωγικούς - εκπαιδευτικούς στόχους:
Να δείξουμε έμπρακτα στους μαθητές/ τριες ότι η Ιστορία δεν είναι βασανιστήριο αποστήθισης (να σημειωθεί εδώ ότι από τα πρώτα μνημονιακά χρόνια – ίσως στο πλαίσιο… οικονομίας - η Ιστορία διδάσκεται μόνο 1 (μία) ώρα στην Α’ τάξη των ΕΠΑ.Λ. και σε καμία άλλη τάξη!).
Να ισχυροποιήσουμε τους δεσμούς των μαθητών/ τριων μεταξύ τους αλλά και με τους διδάσκοντες/ουσες.
Να ενισχύσουμε την πρωτοβουλία, την αυτενέργεια, την ευθύνη, την εμπιστοσύνη στον εαυτό, την αυτοεκτίμηση και τη συνεργασία των μαθητών/ τριων· να αναδείξουμε τις κλίσεις και τα ταλέντα τους.
Να προωθήσουμε την ουσιαστική σύνδεση του Σχολείου με την ευρύτερη τοπική κοινωνία.
Να φέρουμε σε επαφή τους μαθητές/τριες με τη Φύση και την κοινωνία των ορεινών περιοχών (βιοπορισμός στο παρελθόν και σήμερα, αρχιτεκτονική, γαστρονομική κληρονομιά κλπ), μακριά από το πρότυπο του καταναλωτικού ξενοδοχοτουρισμού.
Ένας δεύτερος λόγος που μας ώθησε στη συγκεκριμένη πρωτοβουλία, ήταν ότι αισθανόμαστε πως έχουμε μια οφειλή στο Κρίκελλο («Οφειλή» ονομάσαμε και το ντοκυμαντέρ που δημιουργήσαμε), ένα χωριό όπου έγινε η πρώτη μάχη της Αντίστασης, στην οποία ο ΕΛΑΣ είχε νεκρό, το δάσκαλο Δημήτρη Σαξώνη· ένα χωριό που κάηκε δύο φορές από Ιταλούς και Γερμανούς· ένα χωριό που στήριξε την Αντίσταση με στερήσεις, κόπους και πολύ αίμα· ένα χωριό που έζησε το διχασμό και τις διώξεις του εμφυλίου· ένα χωριό που άδειασε από τη μεταπολεμική μετανάστευση· ένα χωριό, τέλος, που δικαιούται και μπορεί να έχει μέλλον!
Ο τρίτος λόγος ήταν ότι με την όλη δραστηριότητα και ιδίως με το ντοκυμαντέρ διασώσαμε και αναδείξαμε συμβάντα, γεγονότα και μαρτυρίες της τοπικής ιστορίας που αλλιώς δεν θα προβάλλονταν τόσο ή θα έμεναν άγνωστα. Είναι μια Οφειλή που ξεπληρώνουμε (με τις μικρές μας δυνάμεις) στον Σαξώνη, τον παπά – Οδυσσέα Κρικέλλα, τον Παπανικολάου, τον Κοντονίκα, τον Τραή και τους άλλους όλους που συμμετείχαν σε κείνη την κοσμογονία της Αντίστασης και μετά, ζώντας «δίκοπη ζωή», διώχθηκαν στην κόλαση του εμφυλίου.
Ο τελευταίος και βασικότερος λόγος είναι ότι θέλουμε να συμβάλουμε σε ευρύτερο προβληματισμό της κοινωνίας και ιδίως των νέων για το παρελθόν της χώρας μας, χωρίς όμως να χειραγωγούμε κανέναν. Η περίοδος στην οποία αναφέρεται η εκδήλωση και ιδίως το ντοκυμαντέρ είναι δύσκολη και κινεί έντονα συναισθήματα έως σήμερα. Στην προσπάθειά μας αυτή είμαστε τίμιοι: Όχι γιατί δεν έχουμε άποψη, αλλά γιατί δεν μπερδεύουμε σκόπιμα την άποψή μας με την πραγματικότητα, τα γεγονότα (Ουμπέρτο Έκο). Δεν καταγράφουμε την Αλήθεια· καταγράφουμε την άποψή μας για την αλήθεια· και καλούμε καθέναν να κάνει αυτό που λέει ο μεγάλος ποιητής Μιχάλης Κατσαρός: «…ως και σε μένα/ σε μένα ακόμα που σας ιστορώ/ αντισταθείτε».
Εκθέτουμε έτσι τους εαυτούς μας ως διδάσκοντες/ουσες αλλά και τη γενικότερη προσπάθεια του Σχολείου μας σε μια άμεση και ουσιαστική αξιολόγηση.
Ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός του Προγράμματος,
(πρώτη δημοσίευση στο blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης")
12 σχόλια:
Ευχαριστούμε ιδιαίτερα τα παιδιά και τους καθηγητές τους για την τιμή που επιφύλαξαν στην Ευρυτανία και τις ιστορικές της μνήμες.
Ένα επιπλέον ευχαριστώ στον εκπαιδευτικό κ. Γεώργιο Χαρχαλάκη γι' αυτό το εξαιρετικό αναλυτικό αφιέρωμα που χάρισε στο ιστολόγιο μας και τους αναγνώστες μας.
Μπράβο δεν είχα ακούσει κάτι για αυτή την εκδήλωση. Συγχαρητήρια!
Έτσι ..........θα χαμογελάνε δικαιωμένοι ο Άρης και ο Δάσκαλος!!!!!!!!!!!
Για να δούμε πότε θα πάρουν τέτοιες πρωτοβουλίες και οι δικοί μας εκπαιδευτικοί στην Ευρυτανία.
Ένα ευχαριστώ είναι φτωχό πολύ φτωχό για την ύψιστη τιμή που οι μαθητές -μαθήτριες, καθηγήτριες και ο εμπνευστής ακριβός της Ιστορίας δάσκαλος κ. Χαρχαλάκης Γιώργης απέδωσαν στους μάλλον ξεχασμένους ηρωικούς αγωνιστές κεινων των δύσκολων χρόνων της λαϊκής ανάτασης. Γιατί στις μέρες της εικόνας ,της φτηνής διασκέδασης, της πλημμύρας της πληροφορίας του τίποτα,να ασχοληθεί ένα σχολείο, ένα τεχνικό σχολείο με την Ιστορία είναι ιστορικό γεγονός Υψίστου μεγέθους. Μπράβο, Μπράβο και πάλι μπράβο.
Γροθιά στον εφησυχασμό και στην ιστορική παραχάραξη ήταν αυτή η αξιέπαινη πρωτοβουλία.
Μπραβο.!! Ολα τελεια. Το αφιερωμα ,οι παραπομπες, τα παντα.!! Διαβασαμε, θυμηθηκαμε, συγκινηθηκαμε. Ευχαριστουμε για ολα .
Εύγε στα παιδιά της Ναυπάκτου. Με τέτοια γενιά σαν αυτούς η ελπίδα ξαναγεννιέται!!!!
Άπειρα συγχαρητήρια
Tο ιστολόγιο που εξαρχής αγαπήσαμε, εξελίχθηκε σε μια πάνδροση όαση ποιοτικής ενημέρωσης για την Ευρυτανία.
Ένα μεγάλο μπράβο στους μαθητές του επάλ και στους καθηγητές τους.
Λαός που δε γνωριζει
την ιστορία του
είναι ανύπαρκτος.
Το ότι υπήρξαν εκπαιδευτικοί, που δεν δίστασαν να πάνε κόντρα στην λήθη της ιστορίας και να συνοδεύσουν τους μαθητές τους να συναντήσουν τα γεγονότα, είναι όχι απλά παρήγορο αλλά, στην κυριολεξία, φωτεινό.
Μπράβο σε αυτούς που το τόλμησαν.
Τέτοιες πρωτοβουλίες είναι απείρως σημαντικές.
Την καλησπέρα μου.
Δημοσίευση σχολίου