Στις 10 Μαρτίου 1944 συγκροτείται στη Βίνιανη της ανταρτομάνας Ευρυτανίας η ΠΕΕΑ, η περίφημη «Κυβέρνηση του Βουνού» (βλ. αφιέρωμα "Ευρυτάνα ιχνηλάτη"). Είναι το πρώτο λαϊκό κυβερνητικό σχήμα που έχει σαν στόχο αφενός να κατευθυνθεί περαιτέρω ο ένοπλος αγώνας προς την τελική νίκη και αφετέρου να συγκροτηθούν διοικητικά, με βάση την αρχή της λαϊκής κυριαρχίας, οι απελευθερωμένες από τον ΕΛΑΣ περιοχές.
Έτσι έχουμε την πρώτη 5μελή προσωρινή σύνθεση της ΠΕΕΑ η οποία υφίσταται έως τις 18 Απριλίου του ίδιου έτους όπου και θα ανασχηματιστεί, με μια πολύ πιο πλατιά σύνθεση με την επιπλέον συμμετοχή αρκετών διαπρεπών προσωπικοτήτων της χώρας οι οποίοι στη συνέχεια θα διατελέσουν «γραμματείς» (υπουργοί) της Κυβέρνησης του Βουνού.
Ο αείμνηστος Θανάσης Χατζής, Γραμματέας του ΕΑΜ, μέσα από το σπάνιο εμβληματικό βιβλίο του με τίτλο: "Η νικηφόρα επανάσταση που χάθηκε" (Δωρικός) στέκεται έντονα κριτικά απέναντι στη μεταγενέστερη -τη δεύτερη και διευρυμένη- ΠΕΕΑ, η οποία εξαιτίας της συμμετοχής και του καθοδηγητικού ρόλου πολλών "αστικών στοιχείων" που την πλαισίωναν, ξεστράτιζε από τον αρχικό ιδρυτικό της σκοπό, έχανε, όπως τονίζει, τον επαναστατικό της προσανατολισμό και αναιρούσε τον λαϊκό-ταξικό χαρακτήρα της Κυβέρνησης του Βουνού μέσω της υιοθέτησης της λανθασμένης γραμμής της λεγόμενης Πανεθνικής Ενότητας που υπονόμευε την νικηφόρα προοπτική της Λαϊκής Επανάστασης!
Ιδού λοιπόν το επίμαχο απόσπασμα από το γραπτό του Θανάση Χατζή με λιτό, περιεκτικό και στοχευμένο λόγο:
=======================
"Μια σύγκριση: Δυνάμωσε άραγε το κίνημα με τη διεύρυνση της ΠΕΕΑ ;
Μια απλή σύγκριση των Διαγγελμάτων της πρώτης και δεύτερης ΠΕΕΑ πείθει πως το εθνικολαϊκό κίνημα δεν δυνάμωσε με τη διεύρυνση του πολιτικού οργάνου της Ελεύθερης Ελλάδας αλλά αδυνάτισε.
Έχανε τον επαναστατικό του προσανατολισμό, παραιτούνταν από την επαναστατική κατάληψη της εξουσίας με απελευθέρωση της χώρας βασικά και αποκλειστικά από τις συσπειρωμένες γύρω από την ΠΕΕΑ εσωτερικές δυνάμεις, ενώ ταυτόχρονα έκανε ασταθή και αβέβαια την ίδια την ύπαρξη της Πολιτικής Επιτροπής.
Η πρώτη ΠΕΕΑ ήταν αγωνιστική, στηριγμένη στο λαό από τον οποίο αντλούσε την εξουσία και αναλάμβανε το χρέος να οδηγήσει τον αγώνα ως την τελική νίκη. Ήταν στη σύνθεση και το πρόγραμμά της καθαρά ε α μ ι κ ή Κ υ β έ ρ ν η σ η της Ελεύθερης Ελλάδας, απόλυτα σύμφωνη με τους σκοπούς και την αποστολή που προβλεπόταν από το Ιδρυτικό του ΕΑΜ.
Η δεύτερη ΠΕΕΑ, ουσιαστικά δεν έβλεπε τον ευατό της σαν υπεύθυνο όργανο καθοδήγησης του αγώνα και άσκησης της εξουσίας, αλλά θεωρούσε πως συγκροτήθηκε αποκλειστικά και μόνο για να πραγματοποιήσει τη γενική ενότητα σε μια Πανεθνική Κυβέρνηση που θα λειτουργούσε με το Σύνταγμα του καθεστώτος της "Βασιλευομένης Δημοκρατίας"!
12 σχόλια:
ενδιαφέρον κείμενο
Η νικηφορα επανασταση που χαθηκε..
Παρουσα και η μελαγχολια σε μια μερα ιστορικης γιορτης.
Αναρτηση ουσιας.!!
Πολύ ενδιαφέρον θέμα με πτυχές που έπαιξαν σημαντικό ρόλο για τις εξελίξεις στο κίνημα.
Καλησπέρα Ευρυτάνα.
Σωστή τοποθέτηση, το επιστέγασμα ήρθε λίγο καιρό αργότερα με την απαράδεκτη συμφωνία της Βάρκιζας.
Πραγματικά ενδιαφέρον άρθρο..συγχαρητήρια Ευρυτάνα!!
Να μην χαθούν τα "ταξικά γυαλιά"....
Μπράβο..........ιχνηλατήσεις όπως αυτή..........αποτελούν πολύ σημαντική ιστορική συνεισφορά!!!!!!!!!!!!!!
Ευχαριστούμε για τις επισκέψεις και τα σχόλια και σε αυτή την ανάρτηση που θεωρούμε πως "έχει να πει πάρα πολλά"...
Ψυχή βαθιά!
Η ΣΩΣΤΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗ ΤΟΥ ΕΑΜ ΥΠΟΔΕΙΚΝΥΕΙ ΠΟΙΕΣ ΑΥΤΑΠΑΤΕΣ ΤΑΛΑΝΙΖΑΝ ΤΟ ΛΑΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ ΚΑΙ ΠΟΙΟ ΗΤΑΝ ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ ΤΩΝ ΚΑΤΟΠΙΝΩΝ ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΥΠΟΧΩΡΗΣΕΩΝ ΠΟΥ ΟΔΗΓΗΣΑΝ ΣΤΙΣ ΕΠΙΖΗΜΙΕΣ ΣΥΜΦΩΝΙΕΣ ΛΙΒΑΝΟΥ ΚΑΖΕΡΤΑΣ Κ.Α.
ΑΥΤΟ ΦΥΣΙΚΑ ΣΕ ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΔΕΝ ΑΝΑΙΡΕΙ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΟΥ ΑΝΤΙΣΤΑΣΙΑΚΟΥ ΑΓΩΝΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΝ ΤΟΥ ΠΟΥ ΠΕΤΥΧΑΝ ΕΝΑΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΑΘΛΟ ΣΤΑ ΒΟΥΝΑ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ.
Θα συμφωνήσω με την προηγούμενη τοποθπέτηση ,κρατάμε τα πάντα ,διδασκόμαστε από τα λάθη για να μην τα επαναλάβουμε,κρατάμε τα πάντα ,ο θαυμασμός δεν αναίρει την κριτική,ούτε και η κριτική το θαυμασμό,το ΚΟΚΚΙΝΟ ΣΠΕΙΡΑΛ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ ,χωρίς το λαογέννητο τότε ΕΑΜΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ τότε δεν θα υπήρχαμε εμείς σήμερα.Ίσως αυτό να το κράτησουμε λιγό πιο πολύ. Έξοχο ερέθισμα από τον Ευρυτάνα Ιχνηλάτη για συζήτηση
Πολύ ενδιαφέρουσα αναφορά. Δεν εν έχει τύχει να διαβάσω το βιβλίο του Χατζή, δεν ξέρω τι άλλα γράφει μέσα, αλλά αυτή η κριτική του είναι ουσιαστική και πολύ "σύγχρονη". Θα με σπρώξεις να το αναζητήσω, η τουλάχιστον να διαβάσω καμιάν συνοπτική παρουσίαση η και κριτική.
"Επί τον τύπον των ήλων"...
Δημοσίευση σχολίου