Πέμπτη 27 Απριλίου 2023

SONETTO


Κι απλώθη η νύχτα μ' αστεριών γαλήνη

με πράο το γιομάτο της φεγγάρι

που πάνω στ' άνθια αστράφτοντας με χάρη

κάτι απ' τον κόσμο το θεϊκό λες χύνει.


Και λεύτερη η ψυχή μου πόχει μείνει,

σε διάφανο νερό, πλεούμενο ψάρι,

γοργοκυλάει μες στ' άνθια με καμάρι

και σε νησί λωτών τη λήθη πίνει.


Κι απαρνητή του πόνου με ξεχνάνε

κι οι συλλοές καθώς οι ανθοί ευωδάνε,

καθώς η νύχτα χύνεται με τ' άνθια.


Μ' αλλοί σα διάβη ετούτη η ώρα, πάλι

σαν ξαστερώσει η σκέψη στο κεφάλι

και ιδεί μπροστά τις στράτες με τ' αγκάθια...


(Ποίημα του "Δώρη Άνθη", φιλολογικό ψευδώνυμο του Νίκου Ζωγραφόπουλου, Ευρυτάνα ποιητή και φοιτητή της Νομικής ο οποίος υπήρξε ένας από τους Πρωταντάρτες του Άρη. Καπετάνιος του ΕΛΑΣ στις μάχες των Δεκεμβριανών, έπεσε ηρωϊκά σε ηλικία μόλις 24 ετών)


blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης"


Κυριακή 23 Απριλίου 2023

Οι αντάρτες μιλάνε ακόμα...*


  Τις νύχτες τριγυρνάνε

με τα όπλα τους.

Η Ιστορία δεν τελείωσε ακόμα...


Το πανό αυτό αναρτήθηκε - σαν μια συμβολική κίνηση μνήμης, τιμής μα και υπόσχεσης για συνέχιση του αγώνα - από νέους του χωριού Τοπόλιανα Ευρυτανίας στις 15 τ' Απριλιού του 2023 στο σπίτι των εμβληματικών ανταρτών Κώτσια Πάζιου (πατέρα της αλησμόνητης ανταρτοπούλας Αλεξάνδρας Πάζιου - δείτε ε δ ώ -και του αδερφού της Χαρίλαου) και του Νικόλαου Πάζιου. Εκεί θα κατοικεί για να τους θυμόμαστε για πάντα, γιατί χωρίς αυτούς δεν θα υπήρχαμε εμείς...

Εκεί θα κατοικεί για να θυμίζει τη μοναδική ανιδιοτέλεια και τις θυσίες όλων των αγωνιστών του ΔΣΕ που αποτελούν φωτεινό και άσβεστο φάρο για τις επόμενες γενιές.

Εκεί θα παραμείνει για να υπογραμμίζει παράλληλα πως ένα αόρατο κόκκινο νήμα συνδέει όλους εκείνους που μια μέρα προορίζονται για να ξαναβρεθούν, ανεξάρτητα από τον τόπο, τον χρόνο και τις περιστάσεις. Το νήμα μπορεί να τεντωθεί ή και να γίνει κουβάρι, αλλά ποτέ δεν σπάει!

Τα όνειρα των Ανταρτών παραμένουν  ζωντανά μέχρι την τελική τους δικαίωση και συναντιούνται στην ίδια τροχιά με τα σημερινά προτάγματα του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδος για Επαναστατική Ανατροπή, ενώ ταυτόχρονα τα οράματά τους συνομιλούν  περίφημα  με τους στίχους του Γιάννη Ρίτσου στο ποίημα "Επιλογικό" σαν μια νέα συνάντηση στον άχρονο χρόνο!

"Θα θελα

ακόμη μια φορά με το λεπτό δρεπανάκι του φεγγαριού να θερίσω

ένα ώριμο στάχυ. Να σταθώ στο κατώφλι, να κοιτάω

και να μασώ σπυρί-σπυρί το στάρι με τα μπροστινά μου δόντια

θαυμάζοντας κι ευλογώντας τούτον τον κόσμο που αφήνω,

θαυμάζοντας κι Εκείνον πού ανεβαίνει το λόφο στο πάγχρυσο λιόγερμα. Δέστε:

Στο αριστερό μανίκι του έχει ένα πορφυρό τετράγωνο μπάλωμα. Αυτό

δεν διακρίνεται πολύ καθαρά. Κι ήθελα αυτό προπάντων να σας δείξω.

Κι ίσως γι’ αυτό προπάντων θ’ άξιζε να με θυμάστε. "


* Για την υπογραφή:

Κωνσταντίνος Πάζιος 


(Άρθρο στο  blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης" )



Σάββατο 15 Απριλίου 2023

Προσδοκούμε...

 



"Καλή Ανάσταση"
στις ζωές μας, στις ελπίδες μας,
στα όνειρά μας!

Αγώνας και διεκδίκηση
για μια ελπιδοφόρα επόμενη ημέρα
για εμάς και τους επόμενους από εμάς!






Δευτέρα 10 Απριλίου 2023

Ο λαγός


Πάμε να γνωρίσουμε και το Λαγό μέσα από το υπέροχο βιβλίο του αείμνηστου Ευρυτάνα συγγραφέα Στέφανου Γρανίτσα (1880-1915) με τίτλο: "Τα άγρια και τα ήμερα του βουνού και του λόγγου".

Ιδού:

*****

Ο ΛΑΓΟΣ

Μία παροιμία λέγει: "Ο Θεός κάνει φτωχούς, αλλ’ άμοιρους δεν κάνει". Ο Λαγός θα ήτο ένα αξιοδάκρυτον άμοιρον πλάσμα, αν ο Θεός δεν είχεν ως πρόγραμμα την αρχήν που μας παρουσιάζει η ανω­τέρω παροιμία. Έρχεται εποχή όπου τα χορτάρια ξηραίνονται, η δροσιά χάνεται, η χέρσα γη γίνεται, καψάλα, το χαμόκλαδο σκληραίνεται, σταχτιάζει, "νοσαίνει" κατά την ποιμενικήν γλωσσαν. Τότε πλέον δουλεύει η χαντζάρα εις τα ημερόδενδρα, και, το θλιβερώτερον, εις τα έλατα, διότι, ατυχώς, καμμία Κυβέρνησις δεν εσκέφθη να διασώση την τριφυλλοκαλλιέργειαν και την βαμβακοφυτείαν, πράγμα το οποίον θα έσωζεν αφ’ ενός μεν την κτηνοτροφίαν και αφ’ ετέ­ρου τα δάση.

Πρέπει να χρεωστούμεν άπειρον ευγνωμοσύνην εις την τωρινήν Κυβέρνησιν, η οποία αφιέρωσε τόσην προσοχήν εις την βαμβακοφυτείαν. Ο πρώην υπουρ­γός κ. Ζωγράφος μου έλεγε προ μηνός, ότι μετ’ ολίγα έτη ημπορούμεν να υπολογίζωμεν εις ετήσιον κέρ­δος εκατόν εκατομμυρίων εκ του βάμβακος. Αλλά το μεγαλύτερον κέρδος πρέπει να το βλέπωμεν εις την υπηρεσίαν την οποίαν θα προσφέρη η βαμβακοφυτεία εις τον κτηνοτροφικόν και δασικόν πλούτον της Ελλάδος. Διότι θα γνωρίζετε, υποθέτω, πόσον θρε­πτική και γαλακτοφόρος τροφή είναι ο βαμβακόσπορος. Εκατόν δράμια, ήτοι τρία λεπτά την ημέραν, είναι αρκετά να "στοιχειώσουν" μίαν προβατίναν και μόνον ένα μήνα αν την θρέψητε κατά την χειμερινήν εποχήν.

Επί του παρόντος, ελλείψει βαμβακοσπόρου, κλαρίζομεν τα δάση. Ποίος όμως να κλαρίση διά τον ατυχή λαγόν; Τα άλλα αγρίμια ορμούν εις τα σπαρτά και εις τα καρποκλάδια και τα ρημάζουν. Και η οσία πέρδικα ακόμη αφήνει κατά μέρος την εντροπήν και κατέρχεται εις τ’ αμπέλια. Είναι εποχή όπου ο χωρι­κός ξελαρυγγιάζεται προγκών και ξεχεριάζεται πετροβολών. Τα περιβόλια γίνονται "μαύρος γιαλός" από το στρώμα των σταφυλορρογών. Τα καλαμπόκια ξετινάζονται μέχρι κόκκου. Τα σύκα σχίζονται και σκάπτονται και μόνον τα φλούδια μας αφήνουν οι συ­κοφάγοι, τα κοσσύφια και οι κίσσες. Ο λαγός όμως; Όπου και να σταθή, θα εύρη και ένα εχθρόν.

Δεν υπάρχει κανέν ζώον και έντομον, το οποίον να μη τον φοβίζη. Είναι άλλως τε η προσφιλής τροφή των ανθρώπων, των αετών, των αγριόγατων, των τσα­καλιών, ακόμη και των φιδιών, τα οποία τον μάχονται αποτελεσματικώτερα από τα άλλα ζώα. Πώς νομίζετε ότι τον θανατώνουν; Κουλουριάζονται εις το σώμα του ως βραχιόλια, τον σφίγγουν δυνατά και τον σκάζουν.

Αλλά ο Θεός δεν κάνει άμοιρους. Παρά τον λαγόν έπλασε και τον πτωχόν άνθρωπον. Τα χωράφια του φτωχού, λέγει μία παροιμία, όσο κι αν καρπίσουν, μια φορά τον μύλο θα γυρίσουν. Επειδή λοιπόν τα σπαρτά του φτωχού είναι ασθενικά, αραιά, χαμηλόκαρπα, "αγανά", ο λαγός ανεκάλυψεν, ότι εκεί μόνον είναι α­σφαλής, διότι, αν τα σιτάρια ή τα καλαμπόκια είναι δασιά, υψηλά «στοιχειωμένα» του είναι αδύνατον να "καραουλίζη", τουτέστι να εποπτεύη τα πέριξ του, διότι έχει πάρει τόσον τρόμον ο ατυχής, ώστε, όταν τρώγη, "αλλού είναι τα μάτια του, αλλού τ’ αυτιά του κι’ αλλού το στόμα του". Ο Ελληνικός Λαός επεγραμμάτισεν έξοχα την δυστυχίαν του αυτήν. Ερωτά εις κάποιους στίχους, ποιος είδε ψάρι στο βουνό, καλόγηρο χολάτο (μελαγχολικόν), κουνούπι με σαμάρι, ψύλλο με μουστάκια, ποιος τούτο ποιος εκείνο και το λαγό με ταμπουρά, την αλεπού με ρόκα;

Όταν προγκίση ο Λαγός από τον τόπον του, ημπο­ρεί και ν’ απομακρυνθή εις δύο ωρών απόστασιν. Αλλ’ ο φόβος δεν τον αφήνει να μείνη εκεί. Επιστρέφει την ιδίαν ημέραν εις την πατρίδα του. Τόσον τον τρομάζει ο άγνωστος τόπος, ώστε του κόσμου τα χορτάρια ν’ απαντήση θα γυρίση εις τα χώματα, τα οποία έχει συνηθίσει. Τόσον δε είναι βέβαιον τούτο, ώστε οι κυνηγοί λέγουν: «Ξέρω ένα λαγό στο δείνα μέρος». Τον τουφεκίζουν, τον ξανατουφεκίζουν, φεύ­γει, χάνεται εις άλλους λόγγους - πολλάκις στρεφογυρίζει εις τα λημέρια του καθ’ όλην την διάρκειαν του κυνηγίου - αλλά το βράδυ θα έλθη εις την φωλιάν του.

Αν ερωτάτε και διά την κοινωνικότητά του, ίσως δεν υπάρχει ζώον αποφεύγον τόσον πολύ την παρέαν.

Όταν ομιλούν περί διαλύσεως συντροφιάς ή οικογεγενείας, έχουν πρόχειρον την φράσιν "Σκόρπισαν σαν του λαγού τα παιδιά" τουτέστι δεν έμειναν δύο μαζί. Άλλως τε η μοναξιά συνοδεύει τον Λαγόν από την γέννησίν του. Άμα η λαγίνα γεννήση, σκορπίζει τα παιδιά της σε πυκνές τούφες, ούτως ώστε, αν ανακαλυφθή η μία φωλιά της, να γλυτώση την άλλην. Η σοφία της μητρικής στοργής είναι ακόμη μεγαλυτέρα εις τον τρόπον, με τον οποίον τα βυζαίνει. Δεν πλησι­άζει την φωλιάν της περπατητά, αλλά, άμα φθάση εις ολίγων μέτρων απόστασιν, πηδά εις την τούφαν, ώστε να μην αφήνη γύρω ίχνη, από τα οποία εν τοιαύτη πε­ριπτώσει θα ωδηγούντο τα κυνηγετικά σκυλιά.

Λέγουν ότι ημερεύει εύκολα. Εις τας Αθήνας μάλιστα η κ. Αθηνά Μανωλίδου είχε πολλά έτη ένα Ευρυτάνα λαγόν τόσον ήμερον, ώστε ν’ ακούη εις τ’ όνο­μά του, να πηδά εις τα γόνατα, ν’ αρπάζη από τα χέρια λουκούμια, μπισκότα, ο οποίος ανέτρεψε τέλος όλας τας ιδιότητας της φυλής του. Εγώ, επί πολλά έτη αγωνισθείς να ημερεύσω μικρά λαγόπουλα, έγινα ευεργέτης των συγχωριανών μου γάτων, οι οποίοι εκαλοπέρασαν πολλά καλοκαίρια εξ αφορμής της μανίας αυτής.

Μοιραίως καταφθάνει ο σχετικός μύθος. Διατί τα σκυλιά και οι γάτοι μάχονται τόσον τους λαγούς; Εις παλαιάν εποχήν τα ζώα είχον κάμει σύλλογον, το καταστατικόν του οποίου δημοσιεύομεν εις την ιστορίαν του γαϊδάρου. Επειδή όμως κατάτινα συνεδρίασιν παρέστη ανάγκη νερού, άγνωστον αν διά τον ρήτορα ή άλλον, ο Πρόεδρος διέταξε τον λαγόν να πεταχθή στη βρύση και να φέρη το ζητηθέν νερόν.

-Κύριε Πρόεδρε, είπεν ο λαγός, δεν έχω σανδάλια. Είμαι ξυπόλητος.

Τότε ο Πρόεδρος, στραφείς προς τον σκύλον, τον διέταξε να δώση αυτός τα υποδήματά του. Πραγματικώς ο σκύλος εξεποδήθη και παρέδωκεν εις τον λαγόν τα σανδάλια του. Αλλ’ έλύθη η συνεδρίασις και ο λαγός δεν επέστρεψεν. Εβεβαιώθη δε αργότερον ότι ο λαγός το έσκασε διά παντός. Έγινε φοβερός πά­ταγος, επερώτησις εις την Βουλήν, αι εφημερίδες εδημοσίευσαν άρθρα και η υπόθεσις έλαβεν επί τέλους δικαστικόν δρόμον. Ο λαγός εδικάσθη ερήμην και ο σκύλος, παραλαβών την εκδοθείσαν τελεσίδικον απόφασιν την παρέδωκεν εις την γάταν, η οποία διηύθυνε το αρχείον του συλλόγου.

Αλλά και ο σύλλογος των ζώων φαίνεται πως επήγαινεν όπως όλοι οι Ελληνικοί σύλλογοι. Οι πον­τικοί, εισελθόντες εις το αρχείον, έφαγαν την απόφασιν, και έκτοτε ο μεν σκύλος καταδιώκει τον λαγόν, του όποιου τα ίχνη, κατά την παράδοσιν, ανακαλύπτει ευκόλως, διότι αναγνωρίζει τα σανδάλια του, η δε γάτα κυνηγά τους ποντικούς. Πολλάκις όμως κυνηγά και αυτή η ιδία τον λαγόν, όπως και ο σκύλος εξ άλλου καταδιώκει την γάταν, πνέων μένεα διά την ανεπάρκειαν, την οποίαν έδειξεν ως αρχειοφύλαξ του συλλόγου.

Αλλ’ αφήνω τους μύθους, διά να σας πληροφορήσω ότι ο λαγός κακομαγειρεύεται εις τας Αθήνας. Το μαγείρευμά του είναι η τέχνη των τεχνών. Λάδια, ξίδια, σκόρδα, κρεμμύδια, δαφνόκλαδα, κανέλλα, πρέπει να είναι υπολογισμένα μέχρι κόκκου. Λέγεται ότι η αλεπού, παρακολουθήσασα κάποτε μακρόθεν το μαγείρευμα του λαγού, είπε:

-Να σε πάρη η οργή του Θεού! Τη ζημία που δεν κάνεις ζωντανός την κάνεις πεθαμένος.

blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης"

Τετάρτη 5 Απριλίου 2023

Της Ανατολής


"Μεγάλο Πνεύμα της Ανατολής, της γης που ανατέλλει ο ήλιος, 

που κρατάς στο δεξί σου χέρι τα χρόνια της ζωής μας 

και στο αριστερό τις ευκαιρίες της κάθε μέρας... 

προετοίμασέ μας να μην απορρίψουμε τα δώρα σου 

ούτε να χάσουμε από οκνηρία 

την ελπίδα της κάθε μέρας και της κάθε χρονιάς."


(από ινδιάνικη προσευχή των Ναβάχο)


blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης"

Σάββατο 1 Απριλίου 2023

ΔΙΑΤΑΓΜΑ (πρωταπριλιάτικον)


Συμφώνως τας διατάξεις του νόμου, 
απο-φασίζομεν και διατάσσομεν...

Από σήμερον 1ην Απριλίου άπαντες οι κάτοικοι της Περιφερειακής Ενότητος της υδροπαραγωγού Ευρυτανίας υποχρεούνται, συμμορφούμενοι προς τας αρχάς του πολιτεύματος της τεθωρακισμένης δημοκρατίας, όπως :

α) Προμηθευθώσιν στάμναν πηλίνην ούτως ώστε να εφοδιάζονται με το απαραίτητον ημερήσιον ύδωρ των, εκ της κεντρικής στέρνας. Αύτη θα λειτουργεί καθημερινώς από την 11ην πρωινήν έως και την 1ην μεταμεσημβρινήν ώραν. Πέραν τούτου του χρονικού ορίου δεν θα παρέχεται ύδωρ εις τους πολίτας.

β) Κάθε κάτοικος δικαιούται 1 στάμνα ύδατος διά τας ημερησίας ανάγκας του και εφόσον, βεβαίως-βεβαίως, η φορολογική του δήλωσις δεν υπερβαίνει το ποσόν των 8000 γροσίων- εβρό ετησίως. Εις αντίθετον περίπτωσιν δικαιούται μόνον την ημίσειαν ποσότητα. Εξαιρούνται από κάθε περιορισμόν οι επιφανείς κοτζαμπάσηδες του καζά νομού, καθότι συνιστώσιν τους πυλώνας της κοινωνικής ομαλότητος και συμβάλλουσιν ποικιλοτρόπως εις την επενδυτικήν άνθησιν και την αναπτυξιακήν ευρυθμίαν της περιφερείας.

γ) Άπαντες οφείλουν να καταβάλωσι το αντίτιμον της αξίας της στάμνας, το οποίον ορίζεται εις 20 εβρό. Το ποσόν θα πληρώνεται επιτόπου εις τον αρμόδιον νεροφύλακαν όστις θα ευρίσκεται έμπροσθεν της κεντρικής στέρνας.

δ) Απαγορεύεται αυστηρώς εις ορειβάτας, φυσιολάτρας και λοιπούς επισκέπτας να προσεγγίζωσιν εις απόστασιν μικροτέραν των 1000 μέτρων τας κοίτας των ποταμών, λιμνών, ρυακιών κ.τ.λ. Οι παραβάται θα τιμωρούνται με διετή αποκλεισμόν από κάθε σχετικήν δραστηριότητα. Υπόψιν ότι όλοι οι νευραλγικοί χώροι (όπως "Πανταβρέχει" κλπ.) θα φρουρούνται επί 24ώρου βάσεως.

ε) Απαγορεύεται αυστηρώς εις τους κατοίκους της πόλεως και απάντων των χωρίων να εγγίζωσιν τας βάνας των κρήνεων καθώς και να επισκέπτονται διά οποιονδήποτε λόγον τας πηγάς αίτινες εδρεύωσιν εις οιονδήποτε σημείον της περιφερείας.

ς) Οι Δήμοι και αι τοπικές κοινότητες ουδεμίαν έχουσιν αρμοδιότητα επί των υδατίνων αποθεμάτων του νομού, παρά μόνον διά την συγκέντρωσιν και μεταφοράν των εσόδων από τας κατά τόπου έδραν των προς τα γραφεία της Εταιρείας.

ζ) Η τήρησις των ανωτέρω κανόνων δεν επαφίεται εις την βούλησιν των πολιτών και δι' αυτόν τον λόγον θα λειτουργεί η Χωροφυλακή Υδάτων η οποία και θα είναι αρμοδία διά την απρόσκοπτον λειτουργίαν των κανονισμών και την τήρησιν της τάξεως.

Απαραίτητος διευκρίνισις: απορρίπτομεν με κατηγορηματικόν τρόπον τας αθλίους μομφάς επικινδύνων ταραχοποιών στοιχείων ότι διακατεχόμεθα από "αφ-υδατωμένον" και "άνυδρον" πνεύμα.

Ο εκδόσας τη διαταγή ταύτην
Ενωμοτάρχης Αργίδιας

(εκ μέρους της "ΝΕΑΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΕΩΣ ΥΔΑΤΩΝ - ΘΑ ΠΕΙΤΕ ΤΟ ΝΕΡΟ ΝΕΡΑΚΙ Α.Ε.")

Εν Καρπενησίω, τη 1η Απριλίου του σωτηρίου έτους 202;

blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης"