Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2024

Η... "τολμηρή" γιαγιά!


Γυρνώντας -με χαμόγελο- το ρολόι του χρόνου πίσω... 

Ήμασταν νεαροί φοιτητές τότε που μαζευόμασταν σε ένα υπογειάκι στην Αθήνα, κάτω από το πατρικό μου σπίτι, όπου με μπουζούκι, κιθάρα και κρασάκι περνάγαμε όμορφες παρεΐστικες βραδιές παρά την αφραγκία μας.

Ακριβώς από πάνω κατοικούσε η οικογένειά μου με... προεξάρχον πρόσωπο τη γιαγιά μας που ως την ύστατη ώρα της ζωής της έμενε μαζί μας περιβαλλόμενη από τη βαθιά αγάπη όλων μας που άλλωστε την άξιζε και με το παραπάνω για τη λατρεία και την προσφορά της προς όλους μας.

Κάποτε ένα απόγευμα μετά από μια φοιτητική διαδήλωση στην οποία... φιλοδωρηθήκαμε με κάμποσα χημικά, τρεις φίλοι μαζί με τα κορίτσια μας καταλήξαμε στο υπογειάκι να τα πούμε και να τα... πιούμε.

Προτού κατεβούμε είπα να χαιρετήσω τη γιαγιά όπως συνήθως.

-Κι εμείς θέλουμε να τη χαιρετήσουμε, είπαν και τ' άλλα παιδιά που γνώριζαν από εμένα για τη βασανισμένη ζωή που είχε περάσει η γιαγιά στα νιάτα της.

Η ευρυτάνισσα γιαγιά καθιστή στην πολυθρόνα της, με τη μαντίλα και το μαύρο φορεματάκι της, που ποτέ δεν τα έβγαλε από τότε που έχασε τον αγαπημένο της άντρα σε εκείνα τα πέτρινα χρόνια, έλαμψε από χαρά μόλις μας είδε. 

-Γεια σου γιαγιάκα είπαμε όλοι μαζί. Ήρθαμε να σου πούμε ένα γεια!

Σηκώθηκε με κόπο, στηρίχτηκε στο μπαστουνάκι της και με ένα πλατύ χαμόγελο...

-Καλώς τα παιδιά.

-Καλώς σε βρήκαμε γιαγιά. 

Τα παιδιά έσκυψαν και της φίλησαν με σεβασμό το χέρι.

-Πούθε έρχεστε;

-Από μία διαδήλωση γιαγιά. Άστα είχε αστυνομία, μας κυνηγήσανε κιόλας, είπε ο ένας φίλος.

-Γεια σας ωρέ... πουτσαράδες, γυρνάει και λέει τότε η γιαγιά στους φίλους μου.

-Γεια σας κι εσάς πουτσαρίνες, είπε απευθυνόμενη και προς τις κοπέλες της παρέας.

Κόκκαλο όλοι.

Αφήσαμε τη χαμογελαστή γιαγιά και κατεβήκαμε στο υπογειάκι.

Εκεί καθώς ετοιμάζαμε τα μεζεδάκια και το κρασί, παρατήρησα μια περίεργη σιωπή και κάτι αλληλοκοιτάγματα, κάτι γελάκια μεταξύ των παιδιών.

-Τι έγινε ρε παιδιά;;;

Ώσπου η μία κοπέλα δεν άντεξε και απευθυνόμενη προς εμένα...

-Συγνώμη που στο λέω κιόλας αλλά η γιαγιά σαν πολύ τολμηρή κι αθυρόστομη μας φάνηκε.

-Τι εννοεις; έκανα εγώ τάχα τον ανήξερο.

-Ε να, έτσι όπως μας υποδέχτηκε. Πουτσαράδες εσάς τα αγόρια και πουτσαρίνες εμάς τα κορίτσια, είπε σκασμένο στα γέλια το κορίτσι. Όχι ότι έχω δα και καμιά σεμνοτυφία, αλλά όπως και να το κάνεις σοκάρεσαι κάπως όταν ακούς μια γιαγιά 90 και βάλε να τα λέει έτσι... χύμα!

-Ε ναι κουφό, συμφώνησαν γελώντας και οι υπόλοιποι.

Τότε πήρα κι εγώ το λόγο...

-Λοιπόν παιδιά κοιτάξτε. Εμείς στην Ευρυτανία όταν χρησιμοποιούμε αυτή την έκφραση τής αποδίδουμε ένα διαφορετικό περιεχόμενο από αυτό που καταλαβαίνει κάποιος όταν την πρωτακούει. Εννοούμε τη λεβεντοσύνη, την παλικαριά, το δυναμισμό και θεωρείται λόγος επαινετικός όταν κάποιος αποκαλεί τον άλλον ή την άλλη κατ' αυτό τον τρόπο.

Είναι βέβαιο ότι τα γέλια ακούστηκαν σε όλη τη γειτονιά και σίγουρα η γιαγιάκα δεν θα μπορούσε να φανταστεί ότι αιτία ήταν ο δικός της χαιρετισμός.

Ασφαλώς και δεν υπάρχουν χυδαίες λέξεις αλλά χυδαίοι άνθρωποι. Όπως και αγνές λαϊκές ψυχές που με ένα μαγικό τρόπο αποενοχοποιούν τις... λεγόμενες "κακές" λέξεις!

blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης"


Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2024

Αιχμαλωσία Κατσαντώνη, Αύγουστος 1808 (ένα θαυμάσιο ποίημα)!


Ένα εκπληκτικό επικό ποίημα, εμπνευσμένο από την Κλέφτικη λεβεντοσύνη, έγραψε ο ευρυτάνας συμπατριώτης μας και χοροδιδάσκαλος παραδοσιακών χορών Σωτήρης Ντόκας  - αφιερωμένο στον αθάνατο Σταυραετό των Αγράφων, τον μεγάλο απροσκύνητο Επαναστάτη Κατσαντώνη.

Με τη σύμφωνη γνώμη του το δημοσιεύουμε εδώ στον ιστότοπο του "Ευρυτάνα ιχνηλάτη" .

Είναι πραγματικά αξιοθαύμαστοι οι στίχοι του Σωτήρη Ντόκα που ορμώμενος από τα συναισθήματά του και με "ψυχή βαθιά" αποτυπώνει μέσα από ολοζώντανες "ποιητικές εικόνες" το δραματικό σκηνικό λίγο πριν τη σύλληψη του ανυπότακτου Αγραφιώτη Καπετάνιου από τα αληπασαλίδικα μισθοφορικά ασκέρια.

Ιδού:

*****

"Ανάρια-ανάρια ρίχνανε οι κλέφτες τα ντουφέκια

ήταν οι δόλιοι λιγοστοί κι ο αδερφός Χασιώτης

κι ο Καπετάνιος στη σπηλιά βαριά αργοπεθαίνει...

Καταραμένη ευλογιά και προδοσιά αντάμα!

Φιρμάνι του Αλή πασά σι αρβανιτιάς ασκέρια

τον Κατσαντώνη να παν' να βρουν

δεμένο να τ'ς τον πάνε.

Κι εκείνα τ' άπιστα σκυλιά στ' Άγραφα ανηφορίζουν.

Τάζουν μπαξίσι και φλουριά να βρουν τον Κατσαντώνη.

Ώιμε κλάφτε περήφανα βουνά..."


blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης"

Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2024

Ανέγγιχτη Ευρυτανία


-Αφήστε τις λίμνες μας ΑΤΑΡΑΧΕΣ να γαληνεύουν τις ψυχές μας!

-Αφήστε τα ποτάμια μας ΕΛΕΥΘΕΡΑ να κυλούν στην προαιώνια πορεία τους προς τη θάλασσα!

-Αφήστε τα βουνά μας ΑΝΕΓΓΙΧΤΑ να αγκαλιάζουν τους αιθέρες!


   Αντιστεκόμαστε

Αγωνιζόμαστε!


*Έξω τα κοράκια της κερδοσκοπίας από το θεόμορφο τόπο μας. 

*Να ανακηρυχθεί η ΕΥΡΥΤΑΝΙΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΟ  ΕΘΝΙΚΟ ΠΑΡΚΟ!

blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης"



Τρίτη 1 Οκτωβρίου 2024

Για το λιγοστό νερό στα Σωληνάρια


Ήλιου τυραγνισμένο χιόνι,

τρυπώνει στα έγκατα σκοτεινών σπηλαίων κ'

ανοίγει δρόμο σε πανάρχαια πετρώματα,

αισθάνεται τη ζεστασιά της γης

στην αγκαλιά του μάγματος αναγαλιάζει,

ζυμώνεται-ζυμώνει την ανήλιαγη ζωή.

Από σχισμάδα βράχου, καθάριο, διάφανο

το φως ξαναντικρίζει.

Μια χούφτα κοκκαλιάρικη, απλώνεται

                                             το συγκρατεί.

Στα οξειδωμένα χείλη και το

                                               περίσσευμα

στο μπλάβο της πληγής απλώνει.

Έτσι χρωματισμένο ντρέπεται,

μα του αρέσει τούτη η ντροπιασμένη

                                                 του μορφή

                                                  και χρήση.

Πορφυρό ολόλαμπρο παράσημο 

στο κουρελιασμένο, σακατεμένο

πρόσωπο της φύσης 

που διακονεύει λίγη δροσιά να

αναπνεύσει._


(Στίχοι του φίλου συμπατριώτη Θόδωρου Μαργαρίτη από το Κρίκελλο της Ευρυτανίας)


 blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης" 

Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2024

Λόγγιασαν οι στράτες για τα σχολειά


Όταν η γνώση θρηνεί... 

Ένα σπουδαίο κείμενο από την Κρικελλιώτισσα "Ακευσώ"

για τους αναγνώστες του blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης" 


Ο 20ος αιώνας!!!!!

Μπουσούλησε στης Ελπίδας τα σοκάκια. 

Ενηλικιώθηκε στων πολέμων τα χαρακώματα, στης Χούντας τα κελιά, στης προδοσίας τα λύματα.

Γέρασε καθηλωμένος στην αναπηρική καρέκλα της διάψευσης και της απογοήτευσης. 

Ξεψύχησε κλαψουρίζοντας για τα χαμένα, κουρσεμένα μεγαλεία του. Στο «κύκνειο άσμα» του, κλωθογύρισε στης γέννας του το ευχολόι.

Τότε που τα χωριά της Ευρυτανίας, «δυσχείμερα μεν, πολυάνθρωπα δε» έσφυζαν από ζωή. Καποράφτες, φραγκοράφτες, τσελιγκάδες, σηροτρόφοι, λαναράδες, καλαντζήδες, τσιοκανιστές, καμινιέρηδες, παντοπώλες, υφάντρες, ξεματιάστρες….. όργωναν τους λασπωμένους δρόμους, διαφεντεύοντας το «έχει» τους και το «είναι» τους. 

Τότε που οι εραστές της πέτρας ύψωναν σχολειά απλόχωρα, ψηλοτάβανα, με πολλά παράθυρα, για να μπαίνει στις αίθουσες το Φως της Γνώσης, να βρίσκει θρανίο ο Ήλιος της Δικαιοσύνης, να δραπετεύει ο νους των μαθητών στ’ απόσκια της Σαράνταινας, της Καλλιακούδας, της Χελιδόνας, του Βελουχιού…….

Το 1900 χτίστηκε το Δημοτικό Σχολείο στα Ψιανά και στην Καστανούλα. 

Το 1909 πρωτολειτούργησε το στολίδι της νοτιοανατολικής Ευρυτανίας στο Κρίκελλο. 

Το 1930 ιδρύθηκε το σχολείο στο Βύθισμα (Σέλο). 

Τότε που τα Κρικελλιωτόπουλα ξαφνιασμένα αφέθηκαν στη μαγεία του φακού, πρωτοείδαν τη φατσούλα τους στο χαρτί, την έκρυψαν κάτω απ’ το προσκεφάλι τους, ξεχνώντας να γράψουν τα ονόματα όλων των παρευρισκομένων στη γιορτινή μάζωξη, για να τα χαρίσουν παρακαταθήκη πολύτιμη στα εγγόνια τους. 

Πολλά απ’ αυτά τα «χελιδονάκια της Άνοιξης», άφησαν πίσω τους της φτώχειας τ’ αποφόρια, μπάλωσαν στην ούγια της πατατούκας τους τη θέληση, ζευγαρωμένη με την έγνοια του επαναπατρισμού και φτερούγισαν για τόπους αλαργινούς. 

Τότε που δάσκαλοι πεφωτισμένοι άφησαν την έδρα και βρέθηκαν να πολεμάνε τον Φασισμό στα βουνά της Πίνδου. Κι όσοι σώθηκαν, πήραν στο κατόπι τον Άρη Βελουχιώτη, το 1942, για να διώξουν τους κατακτητές. 

Του ηγέτη που απ' την πρώτη στιγμή κατάλαβε τον σκοτεινό ρόλο των Εγγλέζων που οδήγησε τελικά στο αιματοκύλισμα του Εμφυλίου.

Τότε που στο Τροβάτο, το 1944, οι σπουδαστές του Παιδαγωγικού Φροντιστηρίου του Καρπενησίου, ορκίστηκαν «να εργαστούν μέσα απ’ το σχολειό, για τα παιδιά και τον λαοκρατικό αγώνα». Κι όλοι τους διορίστηκαν δάσκαλοι στην «Ελεύθερη Ελλάδα!!». Έπιασαν τα πλάϊα μέσα στα έλατα, κατάχαμα στη γη την προγονική, μακριά απ’ των πόλεων την αχρωματοψία, κι έραψαν στις καρδιές των παιδιών αξίες πανανθρώπινες. 

Για λίγο, όμως!!!

Βρυχήθηκε ο δαίμονας του αλληλοσπαραγμού. 

Ξέρασε χολή ν’ αφιονίσει τη σκέψη, να σφάξει ο αδερφός τον αδερφό.

Μαυρομαντηλώθηκαν οι γυναίκες. 

Κάηκαν τα αρχεία στα σχολειά.

Πύργωσε το αίμα στα πεδία των μαχών.

«-Οι μισοί πολεμάνε τους άλλους μισούς για να σώσουν την Ελλάδα», μονολογούσαν τα γερόντια.

Εκκενώθηκαν τα χωριά. 

Ρήμαξαν τα χωράφια. 

Το 1950, «οι απόγονοι του Εύρυτου», έζησαν το «νόστιμον ήμαρ», ξεκρέμασαν το «ησιόδειον άροτρον», από της απραξίας τον τοίχο και ρίχτηκαν σ’ έναν απελπισμένο αγώνα να ξαναδώσουν στη Μάνα-Γη την ευκαρπία της. 

Σιγά-σιγά οι μαθητές όλο και λιγόστευαν. Η αθωότητά τους καταχεριαζόταν πότε απ’ τον πατέρα-αφέντη, πότε απ’ τον αγέλαστο δάσκαλο, πότε απ’ τον απροσπέλαστο επιθεωρητή. «Το φιλοπερίεργον» των ματιών τους, σεργιάνιζε απ’ την εικόνα του Χριστού, στους εστεμμένους βασιλείς, στον φασίστα πρωθυπουργό και στην έδρα με τον μαύρο  φάκελο. Γκαστρωμένος ήταν: 

Με εντολές σφραγιδοϋπογεγραμμένες από κενόδοξους αξιωματούχους, κουμπωμένους σε στολές εθνικοφροσύνης, ορκισμένους στην εξόντωση των κομμουνιστών. Αυτών που δευτέρωσαν το «ΟΧΙ» στους εχθρούς! Αυτών που ήθελαν τα Σχολειά Λεύτερα! Αυτών που πορεύτηκαν ένθεοι της Ιδέας για μια αταξική κοινωνία! 

Με υποδείξεις στους δασκάλους για να διοργανώσουν  γιορτή «επί τη επετείω της Νίκης του Εθνικού Στρατού κατά των κομμουνιστοσυμμοριτών». 

Με τηλεγραφήματα του Τάγματος Εθνοφυλακής για διαφώτιση περί «εχθρών και φίλων της δημοκρατίας» .

Με ανακοινώσεις εμπιστευτικές «περί απαγόρευσης μελέτης του περιοδικού υπό τον τίτλον «Ελληνόπουλο» του εκδοτικού οίκου Χάρη Πάτση».

Με διαταγές να μην αγοράζουν «την Μεγάλην Εγκυκλοπαίδειαν των Νέων» του εκδοτικού οίκου Χάρη Πάτση, όπου «επιστημονικά θέματα και βιολογικαί θεωρίαι εμφανίζονται υπό την πλέον στυγνήν υλιστικήν των μορφήν και εξηγούνται κατά την κομμουνιστικήν άποψιν».

Έρμα σχολειά….

Σκιαγμένα παιδιά………

Παραδομένα σε στοιχειωμένο νεποτισμό, σε ερμαφρόδιτα κέντρα αποφάσεων, σε ευνουχισμένα μυαλά αποστεωμένων κακουργηματικών αντιλήψεων.

Κυνηγημένες ψυχούλες που σας λιβανοφανάτιζαν με ψέματα «για κόκκινους εχθρούς», σας κακοφόρμιζαν τη δροσεράδα, σας τσιμέντωναν σε στενόκαρδη φυλακή με φρουρούς «τον Φόβο, και τον Δείμο», για να καταντήσετε «ερέτες» στις οικονομικές γαλέρες της ολιγαρχίας. 

Το τέρας της Κεφαλαιοκρατίας ξερογλείφεται μέχρι σήμερα. 

Το βλέπετε;;;;;

Μυριόστομες, αιμάσσουσες οι διχαλωτές του γλώσσες. Πανέτοιμες «προς άγραν» των νέων μας σ’ ένα πνευματικό-εργατικό παιδομάζωμα, που δε λέει να τελειώσει. 

Το Κράτος των Αθηνών, η ερωτοτροπούσα διαχρονικά μαζί του δημοτική αρχή του Καρπενησίου, ξόριασαν τα χωριά μας στης μοναξιάς τα σύννεφα………

Το σχολειό στο Βύθισμα, εδώ και πολλά χρόνια, βούλιαξε στης γης το κάλεσμα.

Στον Μαραθιά η γνώση μαραμένη θάφτηκε κάτω απ’ τα ξύλα.

Στη Σκοπιά δεν υπάρχουν πια παιδιά να φυλάξουν «σκοπιά» στα όνειρά τους.

Στην Καστανούλα, οι αγριοκαστανιές κουράστηκαν να ζητιανεύουν χεράκια για να μάσουν τους ευλογημένους καρπούς τους, να τους χώσουν στα λιμασμένα τους στόματα, ροβολώντας κατά το σχολειό.

Στην Παδούλα, σ’ έναν χιλιοδαρμένο κέδρο, κρέμεται ακόμη, ανεμοξεσκισμένη μια μαρούδα με λίγη ξεραμένη μπομπότα κάποιου νεραϊδοπαρμένου μαθητή που πήρε τον δρόμο για το Καρπενήσι για να μάθει περισσότερα γράμματα.

Στην λησμονημένη Κοντίβα, σώζονται μόνο η εκκλησία του Σωτήρος και το μικρό σχολειό, χάρη στον αγώνα των ξενιτεμένων παιδιών της . Εκεί δεν έχει φτάσει ακόμα αυτοκινητόδρομος! Κουβάλησαν  απ’ το επικίνδυνο μονοπάτι με τα ζώα. όλα τα υλικά για να κρατήσουν όρθιους τους δύο πυλώνες του  πνεύματος!

Κυλάει «ταχύπους» ο Χρόνος. Παίρνει την άσπρη κιμωλία και γράφει στον μαυροπίνακα της λήθης τη λέξη-ταφόπλακα -«ΤΕΛΟΣ».

Μέρα τη μέρα, οι αίθουσες διαγουμίστηκαν. Θρανία ποτισμένα με δάκρυα, με μύξες, με αίμα απ’ τα στριμωγμένα χεράκια στης κρανόβεργας τ’ ανεβοκατεβάσματα, τεμαχίστηκαν και κάηκαν στα τζάκια. Τα λίγα που γλύτωσαν, απλώνουν το ξεθωριασμένο τους κορμί, χαρακωμένο από κάποια αρχικά ονόματος, θλιβερό απομεινάρι μιας άλλης εποχής που καμαρώνει στην κάμερα του κινητού. 

Καζάνια, κατσαρόλες, τσουκάλια, κύπελλα, μαστραπάδες, ταψιά εξαφανίστηκαν. Κάποιοι μιλούν για πλιάτσικο, για «χοντρή κονόμα» στα παλαιοπωλεία της Λαμίας. Άλλοι διαβεβαιώνουν ότι μαζί με το «πλούσιο προικιό» της εποπτικής διδασκαλίας πετάχτηκαν στο Κακόρεμα, για να «μαγειρεύουν» εκεί όλα τα «Α» τα στερητικά της αφασίας, της αδιαφορίας, την αβλεψιάς, της αναισθησίας….

Μερικά σχολειά, μετατράπηκαν σε δημόσιες αποθήκες, όπου έκαναν «σιωπηρή διαμαρτυρία», έγγραφα, δημοτολόγια, σφραγίδες, παλιακές τηλεοράσεις, κατεστραμμένες βιβλιοθήκες, βιβλία, σπασμένα τζάμια, νεκρά πουλιά.

Το κουδούνι έχασε τη λαλιά του. Προσμένει το χέρι που θα του δώσει πνοή να ξανακαλέσει κοντά του τους μικρούς  φίλους του, να τους ακούσει να γελούν, να σκαρώνουν φάρσες, να κρυφοκουβεντιάζουν, να ζωγραφίζουν στην τελευταία σελίδα του βιβλίου τους ό,τι τους αρέσει, να λένε στον δάσκαλο που τους παίρνει τ’ αυτιά: «-Σώπα, δάσκαλε, ν’ ακούσουμε το πουλί!».

Τυχερά στάθηκαν τα σχολειά στη Βίνιανη και στις Κορυσχάδες, χάρη στα χνάρια της Ανταρτοσύνης, που έγραψε Ιστορία στις αίθουσές τους. 

Σεπτέμβρης του 2024!

Τούτες τις μέρες, στη Φουρνά, το Δημοτικό Σχολείο έχει χαρά μεγάλη. Το έβγαλαν από την εντατική ο ιερέας, Κωνσταντίνος Ντούσικος και η δασκάλα, Παναγιώτα Διαμαντή, που κινητοποιήθηκαν, προσκαλώντας μέσω διαδικτύου, δύο πολύτεκνες οικογένειες να ‘ρθουν στο χωριό, όπου θα τους περίμενε ένα σπίτι ζεστό, μια αγκαλιά φιλική κι όλες οι χάρες και οι χαρές της ευρυτανικής γης στα πόδια τους.

Κι έτσι μια οχταμελής οικογένεια, που βολόδερνε πριν στα εργοστάσια της Γερμανίας, πήρε τη μεγάλη απόφαση: Να μεγαλώσει τα παιδιά της δίπλα στον καλύτερο παιδαγωγό, τη Φύση. Να τα σώσει απ’ το τσουβάλιασμά τους σε βάρκες σαθρές που τις σπρώχνουν κατά πώς βούλονται σε βρώμικα, αχαρτογράφητα νερά, «χαρβαντοσπουδαγμένοι»  σκοταδιστές. 

Αυτοί που σήμερα φέρνουν «δώρα» σε Δούρειο Ίππο κρυμμένα, για τον νιοπερπάτητο 21ο αιώνα. Αυτοί που «ευαγγελίζονται» την «πράσινη ανάπτυξη»;;!!, βιάζοντας τα βουνά, φυτεύοντας ανεμογεννήτριες, καλλιεργώντας φωτοβολταϊκά, κλέβοντας ζείδωρες πηγές.

Αγνοούν, όμως, πως τα παιδιά που μαθητεύουν στις διδαχές του Δημήτρη Γληνού, του Μιχάλη Παπαμαύρου, της Ρόζας Ιμβριώτη, του Βασίλη Παπανικολάου, του Δημήτρη Σαξώνη, του Γιάννη Βράχα, αγρυπνούν στα καραούλια να τριτώσουν το «ΟΧΙ» στο Φασισμό!

Αυτό το ξαναζωντάνεμα του χωριού, δεν βοηθήθηκε απ’ τους χαρτογιακάδες του συστήματος. Δεν σαρκώθηκε απ’ αυτούς που πηγαίνουν στα λιγοστά εναπομείναντα εκπαιδευτήρια κάθε Σεπτέμβρη, για να φωτογραφηθούν με τα παιδιά, να σπείρουν τα «Θα» της ανυπαρξίας τους, και να ξανατσαρμακοληθούν στους θώκους τους, συνεχίζοντας να στέλνουν διαταγές………..διαταγές………διαταγές………..για μια εκπαίδευση που ψυχορραγεί. 

Με τους λαλητάδες της Γνώσης αδιόριστους, αλυσοδεμένους σε μια ομηρία οδυνηρή, προσμένοντας έναν ολιγόμηνο διορισμό, υπογεγραμμένον από έναν υπουργό που θυμίζει τον υπουργό στο παραμύθι «η Μηλιά» του Εμμανουήλ Ροίδη, δημοσιευθέν το 1895 στην εφημερίδα «Ακρόπολις» : 

«………..Κι από τότες εγεννήθη και σώζεται, ακόμη, σε πολλά μέρη η συνήθεια να δίδεται εις τον πλέον αγράμματον το Υπουργείον της Παιδείας». –


* Διευκρινιστικές σημειώσεις 

-Κεντρική φωτογραφία: Ioannis Dimitriou 12 Σεπτεμβρίου στις 1:33 μ.μ. · Μια συγκινητική (έως συγκλονιστική) ανάρτηση του κ. Σπύρου Τσίρκα στην σελίδα των Γ.Α.Κ Ευρυτανίας : "Κρίκελλο Ευρυτανίας 1909 ? Οι μαθητές του διτάξιου σχολείου με τους δημοδιδασκάλους τους, Χρήστο Ζυγούρη και Ευάγγελο Αναγνωστόπουλο. Περιοδικό Η ΑΛΗΘΕΙΑ, Αριθμός φύλλου 246-22. Μάιος 1909. Πηγή : Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων".

-2η φωτογραφία: το ιστορικό σχολείο του Κρίκελλου.

-3η φωτογραφία: η αναμνηστική πλάκα του Παιδαγωγικού Φροντιστηρίου του ΕΑΜ στην εκκλησιά του Άη Δημήτρη στο Τροβάτο, φωτογραφία του "Ευρυτάνα ιχνηλάτη".

-4η φωτογραφία: έγγραφο - ντοκουμέντο για την... "επέτειο" του Γράμμου!

-5η φωτογραφία: έγγραφο - ντοκουμέντο περί... "διαφώτισης" αξιωματικού!

-6η φωτογραφία: έγγραφο - ντοκουμέντο που αφορά στην... απαγόρευση της εγκυκλοπαίδειας του Χάρη Πάτση.

-7η φωτογραφία: δημοτικό σχολείο Μαραθιά, φωτογραφία Μάριου Αποστόλου.

-8η φωτογραφία: πληγωμένες μνήμες, δημοτικό σχολείο Κρίκελλου 

-9η φωτογραφία: άμποτε...


Ήταν ένα διαλεχτό άρθρο από την "Ακευσώ του Κρίκελλου" 

(στο blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης")


Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου 2024

Οι αντιμιλιταριστικές σκέψεις ενός Ευρυτάνα φαντάρου στο πολεμικό μέτωπο (7/2/1941)



Ε! ρε! και να είχα τη δύναμη να χαστουκίζω γερά τα κεφάλια των όπου γης καθαρμάτων που ξεκινάνε τον πόλεμο...

Ο "Ευρυτάνας ιχνηλάτης" σάς παρουσιάζει ένα σπάνιο όσο και συγκλονιστικό κείμενο που προέρχεται από το πολεμικό ημερολόγιο του αείμνηστου συμπατριώτη μας Γιάννη Μηλιά που γεννήθηκε το 1915 στη Γρανίτσα Ευρυτανίας (δείτε και εδώ) και ο οποίος μέσα από τη φωτιά του πολέμου στο ελληνοϊταλικό μέτωπο ξεδιπλώνει στο χαρτί αφενός τις σκέψεις του για τους μακελάρηδες των λαών και αφετέρου την αναγκαιότητα της έλευσης ενός νέου δίκαιου κοινωνικού συστήματος που θα σημάνει και τη συναδέλφωση των λαών!

Ιδού...

""""""""""
""""""""""

7 ΤΟΥ ΦΛΕΒΑΡΗ 1941

Η βροχή συνεχίζει... δε λέει να σταματήσει... Οι σκοπιές και τα παρατηρητήρια βρεγμένους μας περιμένουν και βρεγμένους μας διώχνουν. Διερωτώμαι θ' αντέξουμε, θ' αντέξουν τα κορμιά μας σ' αυτή τη σκληρή δοκιμασία; Μα θα μου πεις, φίλε, πως τ' αγρίμια των βουνών και των λόγγων αντέχουν και ζούνε στα κρύα και στις βροχές και στα χιόνια και στους ανέμους. Έτσι και σεις σας προστάζουν οι αφεντάδες η άρχουσα τάξη να ζείτε αγρίμια... είμαστε αγρίμια, προσαρμοστήκαμε στις κλιματολογικές συνθήκες. Μπράβο μας... μπράβο ήρωες. Στο κάτω κάτω της γραφής έχουμε και ψείρες που βοηθάνε στην κυκλοφορία του αίματος χαζοί είστε!!!

Η ζωή μας ωραία και σήμερα Γεια σας.

Τα μεσάνυχτα η βροχή σταμάτησε. Ξημερώσαμε με κανονιοβολισμούς κατά τη μεριά της Κλεισούρας, Λέκλι.

Δεν ξέρει κανένας τι γίνεται... Είναι προετοιμασία επίθεσης των Ιταλών ή δική μας: Είναι άγνωστο. Είναι γνωστό όμως ότι θα κλάψουν μάνες για τα παιδιά τους και γυναίκες για τους άντρες τους. 

Σκέφτομαι και λέω με το φτωχό μου μυαλό. Ε! ρε! και να είχα τη δύναμη να χαστουκίζω γερά τα κεφάλια των όπου γης καθαρμάτων που ξεκινάνε τον πόλεμο. Να μένουν όμως 40 μέρες με φριχτούς πόνους στα ξυλοκρεβατα κι αν ξαναρχίζουν τις ίδιες σκέψεις δεύτερο και τρίτο χαστούκι που να αχρηστεύει τα αρρωστημένα και αιμοδιψή μυαλά τους. Αργά ή γρήγορα οι λαοί θα αποκτήσουν τη δύναμη αυτή και θα συντρίβουν τα σχέδια των πολεμοκάπηλων εγκληματιών εθνικοσοσιαλιστών και ψευτοδημοκρατικών.

Θα κυριαρχήσει, θα επιπλεύσει, και θα εδραιωθεί στον πλανήτη μας το δίκιο κοινωνικό σύστημα, ο σοσιαλισμός, χωρίς πολέμους και καταστροφές... Είμαι βέβαιος ότι οι Λαοί θα λύνουν τις διαφορές τους χωρίς αλληλοεξόντωση. Η αγάπη και η ειρήνη θα θριαμβεύσει.

Πάει και το σήμερα. Αυτές ήταν οι σκέψεις μου και το νερό της βροχής στέγνωσε απάνω μας.

Πρωτοδημοσιεύθηκε στο Περιοδικό "ΚΑΤΙΟUΣΑ" (στις 3/9/2024) 

Παρασκευή 30 Αυγούστου 2024

SOSTE τα βουνά!!


Από την Κρικελλιώτισσα "Ακευσώ"

για τους αναγνώστες του blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης" 


«Τα βουνά τα βαρύθυμα, τα μαστοφόρα…»

(Οδυσσέας Ελύτης)

Ο Αύγουστος ερωτοτροπεί με τις τελευταίες του μέρες στον θρόνο του Δωδεκάμηνου, ψάχνοντας να βρει τους ερωτευμένους στον βράχο να φιλιούνται…..

Ξαμολιέται γυμνός στους κάμπους τους ζαλερούς… Χαριεντίζεται παιχνιδιάρης με της αύρας τη δροσοπηγή, στου Κρικελλοπόταμου τους βούραγκες…

Γητευτής της ονειροφαντασιάς παίζει κρυφτό με τη φεγγαρομάτα νυχτιά, στα «βουνά τα βαρύθυμα, τα μαστοφόρα»…

Οι πόλεις απόμειναν ορφανές να κλαίνε τη μοναξιά τους στα τσιμεντένια τους μνημούρια.

Τα χωριά έγιναν καταφύγια για τους αναζητούντες λίγη ξεγνοιασιά, τους διψώντες για νερό της βρυσομάνας, τους πεινώντες για μια μπουκιά απ’ τον ξυλόφουρνο της γιαγιάς, τους αναζητούντες ένα ξάγναντο για να μετρήσουν τ’ αστέρια της ψυχής τους.

Γέμισαν οι πλατανοθροΐζουσες πλατείες γέλια κι αρίφνητες θύμησες. Αντιλάλησαν τα βουνά κλαρίνου παντρολογήματα με του βιολιού τα τέλια. Στέναξαν τ’ αλώνια του χορού με ποδοκροτήματα που άδειαζαν στη γη έγνοιες και χλιμάρες. Σ’ έναν κύκλο συντροφεμένο με σφιχταγκαλιασμένα τα χέρια, στροβιλίζονται η σύμπνοια, η συναδέλφωση, η χαρά. Για λίγες ώρες! Άρρηκτος ο δεσμός, όσο  βαστάει η νότα, ν’ αχολογάει στο ψυχοπονιάρικο κάλεσμα μιας βραδιάς!! Φώτα, παραγγελιές, σαμπάνιες, ζητωκραυγές… 

Την ώρα που βουνά μοιρολογάνε το τέλος τους, παραδομένα στης φωτιάς τον όλεθρο. 

Την ώρα που οι φτερωτοί κάτοικοί τους, τα ζαρκάδια τους, τα ερπετά τους, σταίνουν τον δικό τους πυρρίχιο για να σωθούν. 

Την ώρα που οι πανηγυριώτες προσεύχονται να μην βρέξει και τους χαλάσει τη μόστρα μιας πρόσκαιρης ευτυχίας, οι πυρόπληκτοι γονυπετείς παρακαλάνε τον Άγιο Αύγουστο ν’ ανοίξει τις κάνουλες τ’ ουρανού για να σβήσουν τον θάνατο.

Το διαδίκτυο στις δόξες του!!! Ένας αλλοσούσουμος πίνακας ειδήσεων, ετερόκλητων εικόνων, πασπαλισμένων με μια γερή δόση ωχαδερφισμού, σε μια γιγάντια κακοφτιαγμένη, μισοκαμένη κορνίζα, φέρουσα, κάτωθεν, επιγραφή:

«Των οικιών ημών εμπιπραμένων, υμείς άδετε»

Κι ο χορός καλά κρατεί. Στην προ του καλοκαιριού παντέρμη Ευρυτανία, τώρα, όπου παγγύρι και χαρά, οι πάσης φύσεως Πιλάτοι, Αρχιερείς και Φαρισαίοι, Προύχοντες και Κοτζαμπάσηδες, πρώτοι και καλύτεροι!!! Πακεταρισμένοι σε ατσαλάκωτες φορεσιές, φωτογραφίζονται και μοιράζουν χάντρες και καθρεφτάκια στους υπηκόους. Χαμογελούν αυτάρεσκα, διαβάζοντας τα σχόλια χατζιαβατιζόντων παρακαθήμενων:

«Σήμερα έχομεν την τιμή να παρευρίσκεται στο χωριό  μας ο …….η …………» 

Ένα χωριό, που αυτοί, ανακαινισμένοι δήμιοι, για δέκα μήνες τον χρόνο το ενταφιάζουν στην ερημιά του, άπνοο κι άλαλο. Ένα χωριό, που αυτοί οι κενόδοξοι ηγετίσκοι του κάρφωσαν όλα τα καρφιά στον σταυρό της ορφάνιας του και ξόριασαν τους νέους του στα τετραθέμελα της οικουμένης.

2024! 

Κατακαημένη μας πατρίδα! 

Γυαλίζουν οι βιαστές των βουνών μας τις φαρμακωμένες ερπύστριες μηχανοκίνητων εξολοθρευτών. 

«Πεντεφάδες και διπλοχέστηδες» μοστράρουν «πράσινα άλογα» στον φωτοβολταϊκό καθρέφτη μιας δήθεν πράσινης ανάπτυξης!!!!! Υποθηκεύουν δημόσια γη στον απύθμενο κορβανά της ανθρωποσπαράσσουσας Κεφαλαιοκρατίας, υποσχόμενοι «δωρεάν ρεύμα στις ευπαθείς ομάδες!!» Συστηματικά οδηγούν στην εγκατάλειψη της σποράς και της πρωτογενούς παραγωγής και εκμεταλλεύονται τα στείρα πια χωράφια μας για να μετατρέψουν την ηλιοστάλαχτη πατρίδα μας  σε «μπαταρία» της Ευρώπης. 

Ήγγικεν η ώρα να στείλουμε «ες κόρακας!!» τους εχθρούς της Μάνας- Γης. Αυτούς που δεν έστησαν ποτέ τ’ αυτί τους στο χώμα, να συνομιλήσουν με τα χτυποκάρδια του, ν’ αφουγκραστούν λιγύφθογγους ήχους του, να νοιώσουν την περπατησιά των Πρωτομαστόρων της Λευτεριάς, των Ανυπότακτων της Ανταρτοσύνης, που πάλεψαν και μάτωσαν πάνω του, για μια καινούργια γέννα. 

Οι απανταχού κολασμένοι-αεροβάτες βγαίνουμε στους δρόμους. 

Γράφουμε στους τοίχους του Οδυσσέα Ελύτη λαλιές:

«Τα θεμέλιά μου στα βουνά…..»

Αφήνουμε το βλέμμα μας να σκαρφαλώνει στ’ Άγραφα, στα  Βαρδούσια, στη Σαράνταινα, στη Χελιδόνα, στην Οξιά…..

Καλημερίζουμε τους Ιεροφάντες της Τέχνης που έταξαν τη ζωή τους να υμνολογούν τα βουνά.

Γαληνεύουμε εστιάζοντας στη φωτογραφία του Μάριου Αποστόλου, που «οργώνει» την ανταρτομάνα Ευρυτανία, απαθανατίζει τις ομορφιές της, αποκρυπρογραφεί τα μυστικά της, χαρίζει λαλιά στα θωμαστά, μας βαπτίζει κοινωνούς, σε όσα αυτός βλέπει μέσα απ’ τη μαγεία του φακού του.


Ήταν ένα διαλεχτό άρθρο από την "Ακευσώ του Κρίκελλου" 

στο blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης"

Κυριακή 25 Αυγούστου 2024

Εύθυμα και... Ευρυτανικά (ΙΙΙ)


Αφηγείται η Ευρυτάνισσα κυρά Λένη

για τους αναγνώστες του blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης"


Δεν πρόκανε!

Μία Ευρυτάνισσα μάνα, όταν ο γιος της ο Κωστάκης πήγαινε στην τρίτη Λυκείου, προσευχόταν όλη τη χρονιά. 

Δεν άφησε εκκλησία και μοναστήρι στην Ευρυτανία που να μην το επισκεφτεί για να παρακαλέσει για την επιτυχία του κανακάρη της.

-Παναγία μου, βοήθησε όλα τα παιδάκια του κόσμου να περάσουνε στις Πανελλήνιες και το δικό μου το παιδάκι τελευταίο.

Ο Κωστάκης όλο το χρόνο άκουγε και ξανάκουγε αυτή την προσευχή, αλλά... πέρα βρέχει από διάβασμα.

Κάποτε έφτασε και η κρίσιμη μέρα για τις εξετάσεις. 

Ο Κωστάκης πήγε.

Όπως ήταν φυσικό ακολούθησε μεγάλη αγωνία μέχρι να βγουν τα αποτελέσματα.

Η μάνα δώστου πάλι προσευχές.

Ώσπου κάποια στιγμή, επιτέλους, βγήκαν.

-Κωστάκη μου, πήγαινε παιδί μου να δεις αν πέρασες.

-Πάω μάνα.

Μετά από κάποιες ώρες γύρισε ο Κωστάκης. Ήρεμος και χαμογελαστός.

-Πέρασες παιδάκι μου, ρωτάει με αγωνία η μητέρα.

-Μάνα, περάσανε όλα τα παιδάκια του κόσμου. Το δικό σου ήταν τελευταίο όπως προσευχόσουν, αλλά δεν πρόκανε!!!


Το γαμοπίλαφο!

Κάποιος Ευρυτάνας πήρε την οικογένειά του, γυναίκα, κόρη, εγγονή και μαζί την πεθερά του και πήγανε διακοπές στην Κρήτη για δέκα μέρες.

Απόλαυσαν την ωραία μεγαλόνησο με τις καθαρές θάλασσες και τα όμορφα χωριά.

Κάποια μέρα πήγαν σε ένα από εκείνα τα παραδοσιακά κρητικά χωριουδάκια, κι αφού έκαναν την βόλτα τους κάθισαν σε ένα ταβερνάκι για να φάνε. 

Ξεκίνησαν λοιπόν να παραγγέλνουν ο καθένας τι ήθελε. Παρήγγειλε ο άντρας, η εγγονή και η πεθερά. 

Λέει και η σύζυγος : 

-Εμένα φέρτε μου ένα γαμοπίλαφο.

Μόλις το ακούει αυτό η μάνα, πετάγεται επάνω και της λέει οργισμένη:

-Δεν ντρέπεσαι μαρή γαϊδούρα, τι λόγια είναι αυτά μπροστά στο παιδί σου;

-Τι είπα καλέ μαμά, ένα γαμοπίλαφο παρήγγειλα.

-Και το ξαναλές; Ντροπή σου γαϊδούρα.

Στα διπλανά τραπέζια κάθονταν κι άλλοι πελάτες που κάποιοι από αυτούς έκαναν την ίδια παραγγελία. 

Η μάνα έμεινε σύξυλη.

Τότε γυρνάει και της λέει η κόρη:

-Μαμά, μην το παρεξηγείς, δεν είναι βρισιά. Αυτό είναι το "πιλάφι του γάμου"!!! Που το συνηθίζουν εδώ στην Κρήτη. 

Ε, τότε έβαλε τα γέλια κι η μάνα, όπως και όλοι οι διπλανοί που ακούσανε και είδανε τη σκηνή. 

Και η Ευρυτάνισσα μάνα: 

-Πρώτη φορά άκουσα τέτοιο πιλάφι.


Ο αφορεσμένος

Παλιά στην Ευρυτανία σε ένα χωριό, που οι κάτοικοί του είχαν βγάλει όνομα λόγω του ότι ήταν κάπως... "μακρυχέρηδες", δεν είχε μείνει κότα για κότα. Κι η αιτία δεν ήταν αλεπού... αλλά "αλεπουδιάρης"!.

Οπότε ανέλαβε ο παπάς να λύσει το ζήτημα, την Κυριακή μετά τη λειτουργία...

Άστραψε και βρόντηξε ο εκπρόσωπος της ανωτέρας δυνάμεως:

-Όποιος κλέβει θα τον αφορίσω! Εχτός ΑΝ... μου πει εμένα εμπιστευτικά ποιος είναι. Τότε θα τον σχωρέσω...

Πάει κι ένας πειναλέος, ένας κακομοίρης που δεν είχε στον ήλιο μοίρα, και του λέει:

-Παπά μου, εγώ κλέβω τις κότες γιατί πεινάω...

-Αφορίζεσαι, του λέει αμέσως και χωρίς χρονοτριβή ο παπάς.

-Μα γιατί παπά μου; Εσύ δεν είπες ότι όποιος μολογήσει θα τον σχωρέσεις;

-Ναι, αλλά ρε χαμένε, στο δικό μας το χωριό βρήκες να κλέψεις; Δεν μπορούσες να πεταχτείς ...ως το διπλανό;;;


*Από την αγαπημένη μας κυρά Λένη

(blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης")




Τρίτη 20 Αυγούστου 2024

Καρπενήσι

 


Το παράθυρό μου ανοίγω.
Λάμπει ωραίος αυγερινός.
Με την κονταυγή σε λίγο
μέλι στάζει ο ουρανός.

Ανασαίνω τη γαλήνη
στ' αγεράκι του βουνού.
Ώρα μυστική που σβήνει
το ανατάραγμα του νου.

Άϋλα πέρα ξεχωρίζουν
των ελάτων οι κορφές
και στην άχνα τριγυρίζουν
των προγόνων οι μορφές,

πάνω από έγνιες κι από μίση
κόσμου αχάριστης τιμής -
που όπως χάρηκαν τη ζήση
έτσι δεν μπορούμε εμείς.

{Ποίημα με τίτλο "Καρπενήσι", του αείμνηστου Ρήγα Γκόλφη, κατά κόσμον Δημήτρη Δημητριάδη (1886-1958) ο οποίος κατάγονταν, εκ του πατρός του, από το Καρπενήσι}


Δευτέρα 12 Αυγούστου 2024

Αντάμωμα (και φέτος) στο Ιστορικό ΚΑΛΥΒΙ του Βασίλη Παπανικολάου στο Τσουγκρί του Κρίκελλου!

Το ιστορικό αντάρτικο ΚΑΛΥΒΙ στο Κρίκελλο (αναστηλωμένο)

Πριν από 82 χρόνια, μια χούφτα πρωτοπόρων αντιστασιακών αγωνιστών με επικεφαλής τον Άρη Βελουχιώτη, ξεκινούσαν από ένα μικρό ταπεινό καλύβι σε μια αθέατη γωνιά της ευρυτανικής γης, στο Τσουγκρί του Κρίκελλου, για να κηρύξουν στη συνέχεια από την εμβληματική Δομνίστα την έναρξη της Ένοπλης Απελευθερωτικής Επανάστασης κατά των φασιστών κατακτητών και των συνεργατών τους.

Αυτό το καλύβι, που ανήκε στον ηρωικό δάσκαλο  Βασίλη Παπανικολάου, αναστηλώθηκε, εκ των ερειπίων του, μετά πολλές δεκαετίες, με σκληρή προσωπική εργασία κάποιων Ευρυτάνων και συνεισφορές αρκετών ακόμη, με σκοπό να αποτελέσει ένα κομβικό σημείο Ιστορικής Μνήμης και Τιμής για την Αντιστασιακή Εποποιία της Ανταρτομάνας Ευρυτανίας (και όχι μόνο)!

Ας γνωρίσουμε το ΚΑΛΥΒΙ και ότι αυτό συμβολίζει μέσα από τα λόγια του συμπατριώτη μας Θόδωρου Μαργαρίτη ο οποίος έκανε την παρακάτω εισήγηση τον περσινό Αύγουστο όπου για πρώτη φορά ανταμώσαμε στον Ιστορικό Χώρο ώστε να τιμήσουμε, σε μια συγκινητική γιορτή, ότι αξίζει και πρέπει να θυμόμαστε σε μια εποχή όπου η παραχάραξη και η δόλια επανεγγραφή της Ιστορίας εκ μέρους του συστήματος και των φορέων του παίρνει σημαντικές διαστάσεις.

Ιδού :

*****

Καλησπέρα αγαπητοί φίλοι και σύντροφοι...

Βρισκόμαστε στο χώρο του Ιστορικού Καλυβιού του Βασίλη Παπανικολάου, στο Τσουγκρί στο Κρίκελλο.

Εδώ βρέθηκαν πριν 81 χρόνια λιγοστοί άνθρωποι, αποφασισμένοι, με απίστευτο ηρωισμό και αυτοθυσία.

Άφησαν πίσω τους οικογένεια, φίλους, γνωστούς  και υπακούοντας στο κάλεσμα του ΕΑΜ, του Εθνικού Απελευθερωτικού Μετώπου με ραχοκοκαλιά το ΚΚΕ, ήρθαν εδώ στο Κρίκελλο ορκισμένοι να χύσουν ακόμη και το αίμα τους για:

-να απελευθερώσουν την Ελλάδα από τους φασίστες Ιταλούς και  ναζιστές Γερμανούς κατακτητές.         

-να προστατεύσουν τον Ελληνικό Λαό. 

-να εγγυηθούν τη διενέργεια ελεύθερων  εκλογών προκειμένου ο λαός να επιλέξει τον τρόπο που θα κυβερνηθεί.

Μπορεί η μνήμη αυτών των γεγονότων σήμερα, για μερικούς να μοιάζει με μια συνηθισμένη διεκπεραίωση μίας ακόμη εκδήλωσης για την Αντίσταση και επιπλέον για κάποιους, πολύ χειρότερα, μίας εντελώς ανώφελης δραστηριότητας. 

Όμως...

Ας αναλογιστούμε όλοι τα συναισθήματα που είχαν αυτοί οι άνθρωποι που έφτασαν ως εδώ και διάβηκαν αυτή την πόρτα ερχόμενοι από την Τατάρνα (Ζωγραφόπουλος Νίκος), από τη Χρύσω (Τσιλιγιάννης Σπύρος), από τη Σπερχειάδα (Φώτης Μαστροκώστας), από τη Λάσπη (Σιταράς Βασίλης, Ηλίας Ντρούζος, Μιλτιάδης Πρίμπας), από τους Βελεσιώτες (ο Βασίλης Ξινοτρούλιας), από την Ομβριακή (τα αδέρφια Βαγγέλης και Νίκος Λέβας), από  το Καρπενήσι (Σπύρος Γκούβας), από τη Λαμία (Θανάσης Κλάρας) και οι Κρικελλιώτες Κοντινίκας Γιώργος, Μαργαρίτης Γιάννης, Τραής Γιώργος.

"Αντάρτης": έργο του Θόδωρου Μαργαρίτη σε ξύλο ελιάς

Κυριολεκτικά μια χούφτα άνθρωποι, πεινασμένοι, ξυπόλυτοι, σχεδόν άοπλοι, για να αναμετρηθούν με μια τεράστια στρατιά εκατομμυρίων στρατιωτών με άριστο εξοπλισμό, μια σιδερένια πολεμική μηχανή που οι ορδές της σάρωσαν την Ευρώπη και απειλούσαν όλο τον κόσμο.

Άραγε πόσος ηρωισμός, πόση ψυχή, πόση δύναμη πρέπει να φώλιαζε στο νου και στην καρδιά τους;

Πόσο κουράγιο πρέπει να είχαν, πόση φλόγα ιδανικών να τους φλόγιζε, πόση μάχη, οργανωμένη μάχη με τον εαυτό τους πρέπει να έδωσαν ειδικά όταν είδαν στην Κουφόβρυση, μετά από λίγο καιρό, το σύντροφό τους Δημήτρη Σαξώνη να κείτεται άψυχος και αφού τον κατευόδωσαν με το “επέσατε θύματα αδέρφια εσείς σ’ άνισο αγώνα” συνέχισαν. Συνέχισαν όταν ανά πάσα στιγμή μπορούσαν να πάρουν τη θέση του Σαξώνη.

Αν αυτό δεν είναι σημαντικό, αν αυτό δεν είναι κορυφαία στιγμή υπέρτατης θυσίας και προσφοράς, αν αυτό δεν είναι άξιο μνήμης  και τιμής, τότε ποιο είναι;

Αλλά και η προσφορά των απλών ανθρώπων του Κρίκελλου, της Δομνίστας, των Ψιανών, όλης της Ελλάδας, που στερούσαν το λιγοστό κριθαρένιο ψωμί από τα παιδιά τους για να το προσφέρουν στους αγωνιστές δεν ήταν σπουδαίο και σημαντικό;

Όταν με τα γουρουνοτσάρουχα βάδιζαν ώρες επί ωρών, πολλές φορές μέσα στο χιόνι, μεταφέροντας μηνύματα ή βαρύ φορτίο οπλισμού δεν ήταν σπουδαίο και ηρωικό;

Με αυτές τις σκέψεις, λοιπόν, τιμάμε σήμερα εδώ στο χώρο αυτό, που ξεκίνησε η πρώτη ομάδα των αγωνιστών κομμουνιστών τον οργανωμένο ένοπλο αγώνα κατά των Ιταλογερμανών φασιστών κατακτητών, όλους όσους και όσες  έδωσαν τη ζωή τους σ’ αυτόν τον αγώνα.

Τιμάμε όλους όσους και όσες πλήρωσαν ακριβά με εξορίες, φυλακές, βασανιστήρια τη συμμετοχή τους σ’ αυτόν τον αγώνα.

Τιμάμε όλους όσους πρόσφεραν με κάθε τρόπο σ’ αυτόν τον αγώνα.

Δεν ξεχνάμε, δεν πρέπει να ξεχνάμε τον μεγαλειώδη τιτάνιο αγώνα του ΕΛΑΣ με τον πρωτοκαπετάνιο Άρη Βελουχιώτη ενάντια στο φασισμό ναζισμό, διδασκόμαστε και συνεχίζουμε τον αγώνα για κοινωνική δικαιοσύνη.

Τέτοιες εκδηλώσεις μνήμης και τιμής όχι μόνο δεν είναι περιττές αλλά είναι το ελάχιστο μπροστά στον απόλυτο σεβασμό που οφείλουμε σε όλους και όλες που έδωσαν αυτόν τον αγώνα, γιατί έχει απόλυτη σχέση ο αγώνας και η θυσία όλων των αγωνιστών με τη δική μας βελτιωμένη ζωή.

Έχουμε χρέος να σταθούμε εμπόδιο σε όλους όσους με πληρωμένη μελάνη προσπαθούν να πανωγράψουν την με αίμα αγωνιστών γραμμένη ιστορία. Να τη γράψουν κατά πως θέλουν.

Γιατί η ιστορική μνήμη είναι χρήσιμη για τους μελλοντικούς αγώνες, ενώ ο ιστορικός λήθαργος οδηγεί σε αφοπλισμένη ακινητοποιημένη κοινωνία.

Η κοινωνία δεν πρέπει να μείνει απαθής, φοβισμένη, απογοητευμένη από το μέγεθος της κοινωνικής αδικίας.

Δεν είναι δυνατόν να αποδεχτεί ότι ο πλούτος που υπάρχει σήμερα μπορεί, στο υπερβολικά μεγαλύτερο μέρος του, να ανήκει σε ελάχιστους και η συντριπτική πλειοψηφία του κόσμου να φυτοζωεί.

Είναι εξωφρενικό η πρόοδος της επιστήμης και της τεχνολογίας να είναι εργαλείο πλουτισμού ελαχίστων.

Έχουμε κάθε δίκιο να απαιτούμε καλύτερη ζωή.

Έχουμε κάθε δικαίωμα να σταματήσουμε την αδικία.

Η Πρωτοβουλία Αναστήλωσης αυτού του Ιστορικού Καλυβιού αυτή την ιστορική μνήμη θέλει να συντηρήσει, αυτός ήταν ο στόχος και ευχαριστούμε που η ανταπόκριση όλων που παραβρίσκεστε εδώ αλλά και πολλών άλλων ήταν πολύ σημαντική.


ΓΙΑ ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΑΛΥΒΙ Β. ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ

Το χάλασμα του Καλυβιού, συρρικνώνεται, τρυπώνει 

κάτω από το χαλί του δάσους βελανιδιών και ελάτων.

Οι επισκέπτες λιγοστοί, τετράποδοι και βιαστικοί.

Είναι το χάλασμα του Καλυβιού που χώρεσε

αυτούς που όλη η Ελλάδα δε χωρούσε.

Είναι το χάλασμα που άκουσε το ταίριασμα

της θέλησης, της σκέψης, της αποκοτιάς

ανθρώπων που οι βολεμένοι λογάριαζαν εχθρούς.

Είναι το χάλασμα που άκουσε τη σιγανή, στρωτή 

αποφασιστική φωνή του Άρη, που ένιωσε τη λεβεντιά 

και τη μεγαλοσύνη ανθρώπων που σε φτωχικά ρούχα 

φύλαγαν ακριβά ιδανικά.

Το πέρασμα του χρόνου, πήρε μαζί του απ' το

φόβο αρκετό, απάλυνε τον πόνο,

καταλάγιασε του νικητή την έπαρση και την 

αλαζονεία κούρασε.

Τώρα το χάλασμα ορθώθηκε, στέκει ορθό, ταπεινό

και ιστορεί μαζί με το αιώνιο μουρμουρητό

του Κρικελλοπόταμου.

Ιστορεί πως ο σπόρος έφτασε στην πόρτα του

όχι σταριού, καλαμποκιού μα λευτεριάς πολύτιμης

κρένει για τα γροθάρια του που απ' τα δρεπάνια

ξαλαφρώθηκαν κι από ανδριωσύνης όπλα φορτώθηκαν

και με τροβάδων καρβέλια φτωχικού ψωμιού

για την τροφή τ' ονείρου.

Ομολογεί, με συστολή, πως η λιθαρένια του σκεπή,

μόνο από φόβο μην αποκαλυφθεί το μυστικό 

δεν έφυγε ψηλά, αερόστατο φωτεινό από το

ψήλωμα φωτεινών μουσαφιρέων.

Και καρτερεί, σήμερα, όλο και πλιότερους

σιμά του για να ρθουν την ιστορία του

να μοιραστεί._

(Μαργαρίτης Θόδωρος 

Τσουγκρί-Κρίκελλο, 18/8/2023)

* ΚΑΙ φέτος τη Δευτέρα 19 του φεγγαρόφωτου Αυγούστου στις 6:30 το απόγευμα ΑΝΤΑΜΩΜΑ και πάλι στο ΚΑΛΥΒΙ ΣΤΟ ΚΡΙΚΕΛΛΟ! 

blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης"


Τετάρτη 7 Αυγούστου 2024

Δρόμοι αντίστασης...

 

Δρόμοι που θυμίζουν ότι εδώ (κάποτε) άνθισε η Λαϊκή Αντίσταση...

Εδώ! τ΄αντάρτικο τουφέκι σάλπισε Παιάνα Ελευθερίας...

Εδώ! τα όνειρα ενός πολύπαθου Λαού γύρεψαν Εκδίκηση...

Εδώ! από ΤΟΤΕ μέχρι και ΣΗΜΕΡΑ...

η Ιστορική Μνήμη "καίει άκαυτη βάτος"!

blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης"

Κυριακή 28 Ιουλίου 2024

Όλων μας...!


"Και η πληγή ενός είναι η πληγή όλων. Και η τιμή του ενός είναι τιμή όλων." 

(Ινδιάνικο)


ΥΓ. Οι Ευρυτάνες δεν γονατίζουμε, δεν συναινούμε, δεν υποτασσόμαστε! Αντιστεκόμαστε, αγωνιζόμαστε, μαχόμαστε, ενωμένοι και αποφασισμένοι, για να μην περάσουν τα καταστροφικά σχέδια των βαρόνων του χρήματος ενάντια σε ανθρώπους και περιβάλλον!


blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης"


Τρίτη 23 Ιουλίου 2024

1967: ένα τραγικό δυστύχημα στους δύσβατους δρόμους της Ευρυτανίας


Από τον συμπατριώτη μας Νίκο Τσιόγκα

για τους αναγνώστες του blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης"


Μέσα από τις ηλεκτρονικές σελίδες του "Ευρυτάνα ιχνηλάτη", γίνεται αναφορά σε ένα τραγικό δυστύχημα που συνέβη τον Ιούλιο του 1967 στους δύσβατους και άκρως επικίνδυνους δρόμους της Ευρυτανίας, και συγκεκριμένα στο δρομολόγιο της συγκοινωνίας Καρπενησίου - Φιδακίων, το οποίο στοίχισε τη ζωή σε 4 συμπατριώτες μας και το σοβαρό τραυματισμό άλλων 8.

Το συμβάν ιχνηλάτησε ο συμπατριώτης μας Νίκος Τσιόγκας και μας το παρουσιάζει με την υποσημείωση ότι : "το  δυστύχημα  έγινε στις 24/7/1967 προπαραμονή της Αγίας  Παρασκευής. Μάλιστα εικάζεται ότι (εν συνεχεία) το λεωφορείο θα συγκέντρωνε και θα μετέφερε επιβάτες στο Παπαρούσι για το προσεχές πανηγύρι της Αγίας Παρασκευής στις 25 & 26/7. Γι' αυτό και στο  εικονοστάσι της φωτογραφίας παρατηρούμε και την εικόνα της Αγίας Παρασκευής".

Παράλληλα τονίζει πως "η παρούσα ανάρτηση αφιερώνεται στην άσβεστη μνήμη των αδικοχαμένων συμπατριωτών μας, μεταξύ των οποίων και στενού συγγενούς, που έπεσαν θύματα της κρατικής αδιαφορίας σε μια εποχή όπου η Ευρυτανία ήταν εντελώς εγκαταλειμμένη στην τύχη της. Ακόμη όμως και σήμερα πολλοί δρόμοι σε πλείστα σημεία του οδικού δικτύου της Ευρυτανίας παραμένουν ιδιαίτερα επικίνδυνοι,  οι δε συγκοινωνίες ; μάλλον είναι ανύπαρκτες... εν έτει 2024!"

Ιδού:

"""""""""""""""""

"""""""""""""""""


Επιβατικόν εντός χαράδρας

ΜΕ ΤΕΣΣΑΡΑΣ ΝΕΚΡΟΥΣ ΟΚΤΩ ΤΡΑΥΜΑΤΙΑΣ

ΛΑΜΙΑ  25 Ιουλίου. Του ανταποκριτού μας. - 

Φορτοεπιβατικόν αυτοκίνητον πλήρες επιβατών, κατέπεσε τας απογευματινάς ώρας τής χθες εις χαράδραν πλησίον του Καρπενησίου, με αποτέλεσμα να φονευθούν τέσσερα άτομα και να τραυματισθούν σοβαρώς έτερα οκτώ. 

Συγκεκριμένως το υπ' αριθμόν 231.068 φορτοεπιβατικόν αυτοκίνητον οδηγούμενον υπό του Ευαγγέλου Κωστοπούλου, ετών 28, και εκτελών συγκοινωνίαν μεταξύ Καρπενησίου και της κοινότητας Φιδακίου κατέπεσεν εις το 13ο χιλιόμετρον της οδού ταύτης, εντός χαράδρας εκατό περίπου μέτρων. 

Εκ της πτώσεως εφονεύθησαν ο οδηγός του αυτοκινήτου, η Σταυρούλα Δημητροπούλου ετών 27, κάτοικος Στεφανίου Καρπενησίου, ο Ευάγγελος Αθανασόπουλος ετών 34, κάτοικος Στεφανίου Καρπενησίου, και η Παναγιώτα Μπουλούμπαση, ετών 62, κάτοικος Φιδακίου.

Επίσης ετραυματίσθησαν σοβαρώς, οι Ανάργυρος Μπούμας, ετών 31, κάτοικος Καρπενησίου, ο Γεώργιος Κατσάνος, ετών 39, κάτοικος Αγίας Βλαχέρνας, ο Κωνσταντίνος Κωστόπουλος, ετών 27, κάτοικος Στεφανίου Καρπενησίου, η Ειρήνη Παπαδοπούλου, ετών 37, κάτοικος Αγίας Βλαχέρνας, ο Ηλίας Παπαδόπουλος, ετών 38, κάτοικος Αμαρουσίου Αττικής, η Ιφιγένεια Τσιούλου, ετών 69, κάτοικος Ξυλοβράχου Ευρυτανίας, και οι Διονύσιος Γιαννόπουλος, ετών 46 και Ιωάννης Κωστόπουλος ετών 17, κάτοικοι Στεφανίου Καρπενησίου. 

Οι τραυματίαι νοσηλεύονται εις το Νοσοκομείον Καρπενησίου.


Ήταν ένα άρθρο μνήμης 
από τον συμπατριώτη μας Νίκο Τσιόγκα