Από το ρεματίσιο μέχρι σήμερα…
Ένα εξαιρετικό αφιέρωμα στο νέκταρ των βουνών μας
από το φίλο και συμπατριώτη
για τους αναγνώστες του blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης"
*****
Η ποτοαπαγόρευση, εκεί στις ΗΠΑ, έπαψε να υπάρχει…
Όμως εδώ είναι Ελλάς!
Κι εδώ «ισορροπούμε» ανάμεσα στους όρους και τους νόμους!
Εδώ βγάζουμε απ’ τη μύγα ξύγκι, διαιωνίζοντας την ύπαρξη αυτής της Ψωροκώσταινας εις τον αιώνα του αιώνος…
Φορομπήχτες οι πολιτικοί μας με πρόφαση το κοινό καλό! Δεν διστάζουν να ξαμολάνε τους εντεταλμένους κυνηγούς φτωχών, για είσπραξη ψιχίων, ακόμα και από την απόσταξη τσίπουρων! Και θα έλεγε κάποιος ότι ας είναι κι έτσι, ας δώσουμε όλοι στον κρατικό κορβανά για το κοινό καλό. Όμως αλλού πάνε τα κουκιά, κι όχι στη βελτίωση της ζωής μας…
Με απασχολούσε πάντα το ερώτημα, γιατί να κυνηγούν αενάως εκείνους που θέλουν να αποστάξουν τα τσίπουρά τους, αυτά απ’ τα δικά τους σταφύλια, βγάζοντας 20 κιλά τσίπουρο για την εξυπηρέτηση του Ξένιου Δία; Το θεωρούσα και το θεωρώ πολύ άδικο εξ ορισμού.
Αυτό το κυνήγι ήταν η αιτία που τα καζάνια της απόσταξης έπρεπε να είναι συγκεκριμένα, σημαδεμένα, ώστε να μπορεί, μοιραία, να... αρχίσει ο έλεγχος και η «συναλλαγή» με τα όργανα της τάξης! Και προφανώς να αποφέρει και κάποια έσοδα στο κράτος ετούτο που πάντα ξέρει να αρμέγει τους φτωχούς και να αμείβει τους πλούσιους!
Έτσι ο φτωχός πλην λεύτερος νοικοκύρης που δεν θέλει τη συναλλαγή, αλλά ταυτόχρονα επιθυμεί να είναι αυτάρκης και πασκιντεύει να βρίσκεται στο σπιτικό του ό,τι απαιτεί η κοινωνική αλλά και η οικογενειακή συμβίωση, παίρνει τις στράτες και κουβαλάει καζάνια και πυροστιές στα δάση να μπορέσει να αποστάξει τα τσίπουρά του.
Παίρνει το δρόμο για τα ρέματα, για να βγάλει το «ρεματίσιο», γιατί εκεί θα έχει τρεχούμενο νεράκι που χρειάζεται για την απόσταξη, και ταυτόχρονα θα είναι κρυμμένος από τους «διώκτες» του!
Και η ταλαιπωρία αρχίζει! Φορτώνει στα φορτιάρικά του πρώτα-πρώτα το καζάνι και το καπάκι του, τον λουλά, που καταλήγει σε ένα είδος σωλήνα, ώστε να μπορεί στη συνέχεια να βρέχεται αυτός ο σωλήνας με το τρεχούμενο νερό και έτσι να συμπυκνώνεται ο ατμός, όταν τα τσίπουρα βράζουν.
Οπωσδήποτε μαζί και η πυροστιά που θα στέκεται το καζάνι εκτός κι αν αντ’ αυτής το στεριώσει πάνω σε δυό μεγάλες πέτρες, ανάμεσα στις οποίες θα βάλει τη φωτιά. Και θα συμπληρώσει με τα αγγεία συγκέντρωσης και μεταφοράς του τσίπουρου, είτε νταμιζάνες γυάλινες με πλεχτό καλάμι εξωτερικά για προστασία, είτε ξύλινα μικρά βαρέλια, αλλά παλιότερα και ασκιά από τομάρι τραγίσιο που ήταν και το πρώτο για μεταφορά κρασιού!
Ακολουθεί το φόρτωμα των τσίπουρων απ’ την κάδη, όπου και έβρασαν για αρκετές μέρες και έχουν ήδη αφήσει στο καλοπλυμένο βαρέλι το κρασί να ωριμάσει βάζοντας μέσα και λίγο ρετσίνι «ξύνοντας γλυκά τον έλατο».
Σαν να βλέπω τον παππού μου που δεν ευτύχησα να γνωρίσω, αφού τον σκοτώσανε στον καταραμένο εμφύλιο το 1947, να φορτώνει τις δύο φοράδες, τη Μούρτζια και τη Ντοριά, αλλά και τον γάϊδαρό του με όλα αυτά και να φεύγει για το Διακονιαρόρεμα. Εκεί, που πάγωσε κάποτε ένας διακονιάρης, θα είχε και νερό και ησυχία για να χαρεί τους κόπους του.
Τις προηγούμενες μέρες είχε ήδη κουβαλήσει με τα ζώα του τα ξύλα που θα καίνε συνεχώς για μία έως και πολλές ακόμα νύχτες. Και τις νύχτες αυτές φωτίζει εκεί στο ρέμα των ξωτικών λίγο η φωτιά κάτω απ’ το καζάνι και όταν χρειαστεί και το λουξ που ήταν η νέα φορητή λάμπα της εποχής!
Η διαδικασία προφανώς δεν είναι καθόλου εύκολη! Αν σκεφτεί κανείς από τη στιγμή που φυτεύει τα κλήματα έως την ώρα που θα πιεί κρασί και τσίπουρο από αυτά και αν σημειώσει λεπτομερώς τις δουλειές που πρέπει να κάνει αρχικά αλλά και κάθε χρόνο στη συνέχεια, βλέπει πόσο κόπο έχει η κτήση τούτων των αγαθών που «ευφραίνουν καρδία ανθρώπου», που λύνουν τη γλώσσα και δίνουν κέφι, ακόμα και στις δυσκολότερες της ζωής μας στιγμές. Ας θυμηθούμε τον αγωνιστή δάσκαλο Γιάννη Βράχα, απ’ τα Ψιανά της Ευρυτανίας, που γράφει στο βιβλίο του «Έτσι ζούμε στο χωριό μας» του 1964, σχετικά με τον τρύγο στο χωριό του:
«-Αν δεν εβάναμι δυό-τρεις τσακατήρες, αν δεν σκοίνιαζα ούλου του χουράφ’, κίσσις, κουσύφια, λιανοπούλια έρχουντι σα στραβά. Αν δεν έβανα τα σκιαζούρια, σαλώματα, αν δεν κρέμαγα τούτα τα παλιουσκούτια κι αν δεν είχα κι τουν παππούλ’ ιδώ ν’ ανάβ’ φωτιές του βράδ’ για τ’ ασβούδια κι για τ’ς αλ’πές δε μάζουνα τίπουτα.»
Το βασικό και σίγουρο σταφύλι στα ορεινά χωριά μας που αποτελεί τη βάση για το καλό τσίπουρο ήταν και είναι πιστεύω το γνωστό ως βρωμοστάφυλο ή όπως αλλιώς λέγεται στην Ήπειρο, ζαμπέλα. Το σταφύλι ετούτο με το εξαιρετικό σκούρο μπλε χρώμα στις ολοστρόγγυλες ρώγες του, δεν απαιτεί καμία φροντίδα, πλην ενός κλαδέματος. Αν όμως έχει ανέβει πάνω σε δέντρο, που είναι η χαρά του, τότε ούτε κλάδεμα θέλει και ένα σωρό καρπό κάνει. Το πρόβλημα όμως με τα μεγάλα υψόμετρα είναι ότι τα σταφύλια δύσκολα ωριμάζουν πλήρως! Κι όταν αυτό γίνει, έφτασε σίγουρα ο Οκτώβρης και το κρύο του χειμώνα είναι κοντά. Έτσι απαιτείται ένα καλό υπόγειο να τα πατήσουμε, ώστε να μπορέσουν να έχουν θερμοκρασία καλή και σταθερή και να γίνει ο βρασμός. Τα σταφύλια, αφού μαζευτούν, πρέπει να τα πατήσουμε και να βράσουν λίγες μέρες μαζί με τα τσάμπουρά τους και τις φλούδες απ’ τις ρώγες. Σήμερα, βέβαια, υπάρχουν και τα μηχανήματα που διώχνουν με το «πάτημα» των σταφυλιών το ξυλώδες μέρος του σταφυλιού, ώστε να μην παράγεται στην απόσταξη το ξυλόπνευμα που είναι βλαβερό, όταν το πιούμε. Όμως, όταν κάποιος κάνει χρήση και όχι κατάχρηση, μειώνει τα τυχόν προβλήματα από την παλιά παραδοσιακή μέθοδο που όλα μαζί μπαίνουν στην κάδη για να γίνει ο βρασμός του μούστου.
Με το βρασμό εδώ εννοούμε τη ζύμωση που γίνεται από ζυμομύκητες μέσα στην κάδη που ρίχνουμε τα πατημένα σταφύλια, τη μετατροπή δηλαδή του σάκχαρου που περιέχουν τα σταφύλια σε αλκοόλ, σε οινόπνευμα.
Ως γνωστόν κάθε υγρό που ζεσταίνουμε έχει κάποια κρίσιμη θερμοκρασία στην οποία και εξαχνώνεται, εξατμίζεται. Δηλαδή από υγρό γίνεται αέριο. Αυτό γίνεται και στο καζάνι με τα τσίπουρα. Όταν αρχίζουν να βράζουν μετά κάποια ώρα αρχίζει η εξάτμιση. Αυτός ο ατμός αρχικά περιέχει αλκοόλη όχι καλή για κατανάλωση. Και γι' αυτό και πρέπει το πρώτο μισό ή ένα λίτρο να το πετάμε ή να το κρατάμε για …εντριβές!!
Περνώντας ο ατμός που παράγεται με τον βρασμό στο χώρο του λουλά πάνω από το καζάνι, οδηγείται σ’ έναν σωλήνα ο οποίος στη συνέχεια πρέπει να ψυχθεί, ώστε να γίνει ο ατμός και πάλι υγρό. Τον ρόλο της ψύξης αναλαμβάνει το νεράκι που ρίχναμε εξωτερικά του σωλήνα παλιότερα, εκεί στα ρέματα ή με τρεχούμενο νερό από κάποιο αυλάκι, ώστε συνέχεια να είναι κρύος ο σωλήνας αυτός.
Σήμερα η χρήση βαρελιών με νερό μέσα στα οποία είναι ο σωλήνας λυγισμένος σε σχήμα ελατηρίου, στα οποία με κάποιο τρόπο συνεχώς το νερό αυτό ανανεώνεται όταν αρχίζει να ζεσταίνεται αντικατέστησε το ρέμα ή το τρεχούμενο νερό στ’ αυλάκι.
Φυσικά αν ο βρασμός συνεχιστεί πολύ ώρα στο τέλος θα εξατμίζουμε το νερό που περιέχουν τα σταφύλια και θα παράγουμε το γνωστό πορδόρακο!! Δηλαδή τσίπουρο πολύ χαμηλών βαθμών.
Έτσι σταματάμε τον βρασμό όταν το συνολικό μας μίγμα που υγροποιήσαμε είναι κοντά στους 40 βαθμούς ώστε να «το πίνεις» και να μη «σε πίνει», και πάθουμε ό,τι έλεγε αξέχαστος συγχωριανός μου: «Εγώ σε πίνω για καλό… κι εσύ με πας στο ρέμα»!!
Δεν γράφω σαν ειδικός όλα τούτα. Απλώς περιγράφω ό,τι άφησε στη μνήμη μου ο πατέρας μου και η μάνα μου, ο Φώντας και η Φωτεινή, που στα τελευταία τους χρόνια αντικατέστησαν τη φοράδα μας μ’ ένα αυτοκινητάκι ρώσικο, σκληρό, και ό,τι πρέπει για τους βουνίσιους δρόμους και φορτώναμε στο Κρίκελλο τα τσίπουρα πηγαίνοντας στο τελευταίο ίσως καζάνι που λειτουργούσε όπως παλιά, με ξύλα και νερό τρεχούμενο, στο χωριό Κλαυσί, στην Ευρυτανία. Βαρέθηκαν οι γονείς μας το «κρυφτούλι» με την αστυνομία και έτσι πηγαίναμε σε συγγενείς μας που είχαν όμως ετήσια άδεια λειτουργίας του πρόχειρου αυτού αποστακτηρίου.
Συνήθως πηγαίναμε απόγευμα και μέναμε όλη τη νύχτα. Συμπάγαμε τη φωτιά, ώστε να είναι συνεχόμενη και μέτριας έντασης, παρακολουθώντας να βγαίνει το τσίπουρο, όπως ένα σχοινάκι έλεγε ο πατέρας μου, όχι δηλαδή με απότομη φωτιά και βιασύνη! Φυσικά με το στόμα και όχι με όργανο δοκιμάζαμε τακτικά τόσο την γεύση αλλά και τη δύναμη του αλκοόλ και, όταν κάποια φορά το μετρούσαμε με όργανο, επιβεβαιώναμε ότι ο πατέρας μου είχε αλάνθαστη αίσθηση των 40 βαθμών! Νωρίς το βράδυ περνάγανε οι χωριανοί να πάνε στα σπίτια τους ή στα μαγαζιά και όλο και κάποιος θα έμπαινε να δοκιμάσει ένα ή και περισσότερα τσίπουρα. Ως το πρωί κι εμείς ήμασταν… άψογοι! Μπορούσαμε να μιλάμε για κάθε τι επιστητό, και η κούραση αντιπάλευε με την ωραία ελαφριά μέθη του αλκοόλ και έδινε συνέχεια στο ξύπνιο!
Όλη αυτή η κούραση δεν πληρώνεται. Αλλά η ικανοποίηση της δικής σου παραγωγής, η διατήρηση της τεχνογνωσίας για τις επόμενες γενιές, η αίσθηση της ανεξαρτησίας στη ζωή, δεν μετριούνται με χρήματα!
Ο άνθρωπος σήμερα, ακόμα κι αν έχει χρήματα, δεν έπρεπε ν’ αφήνει να πεθαίνουν αυτές οι μοναδικές στιγμές πραγματικής ζωής!
Η ευκολία με την οποία υπόσχεται να μας «ξεκουράσει», μια για πάντα, ο καταναλωτισμός της καπιταλιστικής κοινωνίας είναι ακριβώς το τυρί! Πρέπει να βλέπουμε και τη φάκα! Εκείνη που δια της ευκολίας μάς οδηγεί σταθερά στη διαγραφή από τη μνήμη και τα γονίδιά μας κάθε μεθόδου που αναδεικνύει, έστω και μερικώς, έναν ανεξάρτητο άνθρωπο, που μας εθίζει στην πλήρη εξάρτηση από το «ναρκωτικό» της εύκολης και τάχα φθηνής λύσης. Πόσο καλό είναι να περνάει η γνώση από τη μια γενιά στην επόμενη!!
Αυτή η σύνδεση των γενεών μού θυμίζει πάντα τις οικογένειες ξωμάχων Κρικελλιωτών, οι οποίοι κάθε Άνοιξη ανέβαιναν στα Κοκκάλια απ’ τα καμποχώρια με τα πρόβατά τους. Κι ήταν εκεί τρεις γενιές αντάμα! Ο μπαρμπα-Νίκος, ο παππούς, με τον Χρήστο αλλά και τον μικρό τότε Γιάννη, μας υποδέχονταν στο κονάκι τους με ζυμαρόπιτα ή ψωμοτύρι αλλά και με ωραίο τσίπουρο που πάντα υπήρχε στο φτωχικό τους.
Εδώ και χρόνια στο εφημεριδάκι του Συλλόγου του αγαπημένου μου χωριού, του Κρίκελλου Ευρυτανίας, έγραφα μια στήλη σε όλα τα φύλλα με τον τίτλο «ΑΝΤΙΣΤΑΘΕΙΤΕ». Και εννοούσα ακριβώς αυτό. Ήθελα να προτρέψω τους φίλους και συγχωριανούς μου, ήθελα γραπτώς να τους ζητήσω όπως και σήμερα το ζητώ από κάθε αναγνώστη αυτής της ανάρτησης στον «Ευρυτάνα ιχνηλάτη»:
Μην αφήνετε τους σπόρους των προγόνων σας. Αξίζει να σπείρετε έστω έναν κήπο αλλά μ’ εκείνους που φυτρώνουν και τον άλλο χρόνο και τον επόμενο και για χιλιάδες χρόνια. Πόσο με πονάει, όταν αναγκάζομαι ν’ αγοράσω σπόρο πατάτας;;;
Μην πετάτε τα παλιά εργαλεία των γονιών και των παππούδων σας, άσχετα εάν μπορείτε και με άλλο τρόπο να σκάψετε, να κλαδέψετε, να κόψετε ξύλα… Κανένας δεν δουλεύει σήμερα ένα τσαπί, έναν κασμά, μια κοσσιά... Κι όμως σκάβοντας τον κήπο μου με το πατόφτυαρο ένοιωσα ν’ ανάβω ένα μεγάλο κερί στο μνήμα της μάνας μου που είχε καημό να φυτεύω τον κήπο της!
Αντί να τρέχετε πάνω σε μία κινούμενη λωρίδα μέσα σ’ ένα γυμναστήριο, περπατάτε λίγη ώρα έξω στον καθαρό αέρα, ή τουλάχιστον πιο καθαρό από ένα κλειστό δωμάτιο όπως είναι τα γυμναστήρια.
Νοιαστείτε για την ποιότητα των δρόμων που περπατάτε, αντιδράστε προς τους υπεύθυνους για τα κακώς κείμενα, φτιάξτε όμορφο τον κόσμο που ζείτε.
Πείτε καλημέρα στον γείτονα, στον διερχόμενο άγνωστο πεζό, και δεν πειράζει αν δεν ανταποδώσει… Ίσως κάποια στιγμή καταλάβει ότι ευχή είναι η καλημέρα κι όχι κατάρα!
Όσοι έχετε τη ρίζα σε χωριό μην το βλέπετε μόνο ως καλοκαιρινή ενός μηνός ραστώνη, αλλά ως το μόνο σημείο που θα δώσει ζωή και σε σας αλλά κυρίως στις επόμενες γενιές που ζούνε βλέποντας μια οθόνη είτε του κινητού, είτε της τηλεόρασης!
Δεν είναι τυχαία η έκφραση «απόδραση» που χρησιμοποιούν τα Μέσα Μαζικού Ευνουχισμού (ΜΜΕ) για τις εξόδους των Αθηναίων τα Σαββατοκύριακα. Μιλάνε ετούτα τα μέσα και όχι μόνο αυτά, σε περίεργα ελληνικά-αγγλικά, βρίθουν οι διαφημίσεις ξένων όρων ενώ απευθύνονται σε «Έλληνες»…
Σκεπτόμενος όλα ετούτα δεν μπορώ παρά να…τραβήξω λίγα τσίπουρα, αφού νοιώθω «φωνή βοώντος εν τη ερήμω» και το μυαλό μου πάει στον «Άγιο των Γραμμάτων» που έγραψε ως προς το ζητούμενο για μια καλύτερη πατρίδα, μια καλύτερη κοινωνία ελεύθερων ανθρώπων, με δικαιοσύνη και ανθρωπιά:
«Άμυνα περί πάτρης θα ήτο η ευσυνείδητος λειτουργία των θεσμών, η εθνική αγωγή, η χρηστή διοίκησις, η καταπολέμησις του ξένου υλισμού και του πιθηκισμού, του διαφθείραντος το φρόνημα και εκφυλίσαντος σήμερον το έθνος, και η πρόληψις της χρεωκοπίας»
Ακόμα μετά από έναν αιώνα παραμένει επίκαιρος ο λόγος του Παπαδιαμάντη και ακόμα ζητούμενο!! Δυστυχώς!
Άϊντε! στην υγειά σας ρε παιδιά!!
Κι όποτε ο δρόμος σάς φέρνει στο Κρίκελλο πάντα θα κερνάμε άγιο τσιπουράκι με... ρεματίσιες μνήμες!!!
* Ήταν ένα διαλεχτό άρθρο από τον Κρικελλιώτη Ευθύμιο Ξ. Φλώρο
(για το blog "Ευρυτάνας ιχνηλάτης" )
22 σχόλια:
Στην υγειά σου Ευθύμιε και όλη η ωραία παρέα του ιχνηλάτη.
Ευλογημένο και αγιασμένο είναι
αφού ευφραίνει καρδίαν!
Πάρτε ένα παράδειγμα, απ’ αυτό που γίνεται στα χωριά: Ο χωριάτης καπνίζει τον καπνό που παράγει ο ίδιος. Μα τον πείσανε ότι αυτός είναι λαθραίος. Κι ο ίδιος ο χωρικός σου λέει ότι καπνίζει λαθραίο καπνό. Λες και δεν τον έσπειρε αυτός στον τόπο μας, αλλά τον έφερε από την Αμερική. Όπως βλέπετε λοιπόν κι ο ίδιος ο χωριάτης το πίστεψε, πως ο καπνός του είναι «λαθραίος».
Αρης Βελουχιώτης
Εύχομαι ότι και ο κύριος Φλώρος στο βιντεάκι στο τέλος.
Άρθρο βάλσαμο. Φοβερό το σχόλιο του Aris.
ΦΙΛΤΑΤΕ ΕΥΡΥΤΑΝΑ ΙΧΝΗΛΑΤΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΩ ΣΧΕΔΟΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΤΟΥ ΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΣΟΥ. ΕΠΕΙΤΑ ΑΠΟ ΤΟΣΑ ΧΡΟΝΙΑ ΣΥΝΕΧΟΥΣ ΔΟΥΛΕΙΑΣ ΕΚ ΜΕΡΟΥΣ ΣΟΥ, ΚΑΤΟΡΘΩΣΕΣ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙΣ ΕΝΑΝ ΑΛΗΘΙΝΟ ΘΗΣΑΥΡΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑ, ΕΝΑ ΣΠΟΥΔΑΙΟ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΜΕ ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΑΞΙΑ.
ΠΑΡΑΤΗΡΩ ΔΕ, ΟΤΙ ΟΛΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΕΚΛΕΚΤΟΙ ΣΥΜΠΑΤΡΙΩΤΕΣ ΜΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΝΤΑΙ ΣΤΙΣ ΣΕΛΙΔΕΣ ΣΟΥ, ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΜΕ ΥΨΗΛΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΚΑΙ ΓΝΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΟΣΦΕΡΟΥΝ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΣΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΑΣ. ΘΕΡΜΑ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΜΑΖΙ ΜΕ ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΣΑΣ.
ΚΥΡΙΕ ΕΥΘΥΜΙΕ Ξ. ΦΛΩΡΟ ΜΑΣ ΤΑΞΙΔΕΨΑΤΕ ΜΕ ΕΝΑΝ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ ΤΡΟΠΟ. ΕΥΓΕ.
Θερμές ευχαριστίες στον αγαπητό φίλο Μάκη για το θαυμάσιο ταξίδι μνήμης.Το τσίπουρο, πολιτιμο ποτό είχε πολλές χρήσεις. Πρόσφερε γρήγορα ενέργεια,στηλωνε το κουρασμένο σαρκίο , τονωνε την αδύναμη θέληση, έλυνε τη γλώσσα, σφραγιζε συμφωνίες. Τέλειος τραγουδοσπορος. Απολυμαντικό, γιατρικό και στα δύσκολα χρόνια μοναδικό αναισθητικό. Αυτό το αγαθό είχαν τόσο πολύ κυνηγήσει οι αθεοφοβοι .
Εξαιρετικό!!! Γνώση σαν αυτή δείχνει στους νεότερους ότι υπάρχει συνέχεια στα πράγματα, πως ό,τι κι αν κάνουμε θέλει κόπο και χρόνο κι αγάπη γι' αυτό που κάνουμε. Και βέβαια, το τσίπουρο και η ρακή κάνουν καλή καρδιά! Πάλι ευχαριστούμε σε Ευρυτάνα.
Εδώ βρίσκουμε άρθρα και αφιερώματα που δεν τα συναντάμε αλλού. Βαρεθήκαμε τα αναμασήματα που κάνουν κάποιοι που βάζουν όλο αναδημοσιεύσεις. Ανοίγεις ένα ιστολόγιο κι έχει τα ίδια με άλλα εκατό! Για αυτό συγχαρητήρια στο blog και τους συνεργάτες του για την πρότυπη δουλειά.
Σ.Μ.
ΕΒΑΛΑ ΝΑ ΠΙΩ ΛΙΓΟ ΝΕΚΤΑΡ ΠΑΙΔΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΕΙ ΚΑΛΑ Η ΜΕΡΑ
Υπέροχο το άρθρο του κυρίου Φλώρου. Τον ευχαριστούμε πολύ! Οι νεότεροι πρέπει να κρατήσουμε την λαική παράδοση ζωντανή για πάρα πολλούς λόγους. Σήμερα ένα τσιπουράκι θα το πιούμε στην υγειά όλων των φίλων του υπέροχου αυτού μπλοκ. Και στην υγειά της αγαπημένης μας Ευρυτανίας και ιδιαίτερα του Κρικέλλου. Γιάννης Γ.Κ.
και μας συγκινησες και μας ευθυμησες Ευθυμιε
Καταπληκτικό κείμενο με συναρπαστική γραφή............... προσφορά στη λαογραφία του τόπου μας............μπράβο στον κ. Φλώρο!!!!!!!!!!!!
Ευχαριστώ τον Ευρυτάνα Ιχνηλάτη που έχει τον τρόπο ένα απλό κείμενο, όπως αυτό, να το ομορφαίνει και να το παρουσιάζει έτοιμο για να διαβαστεί και να μείνει στις ψυχές των αναγνωστών του, που είναι όπως φαίνεται από τα σχόλια ΟΛΟΙ εκλεκτοί σκεπτόμενοι ενεργοί πολίτες! Ευχαριστώ ιδιαίτερα όλους που με τόσο καλά λόγια αναφέρεστε στο "Άγιο Τσιπουράκι", όμως θα επαναλάβω κι από το σχόλιο ετούτο ότι προσπαθώ απλώς να μεταφέρω της ψυχής μου τις εικόνες και της νιότης μου επίσης τα ερεθίσματα με σεβασμό τόσο στους προγόνους μας και τις γενιές που πέρασαν, όσο και στην ελληνική γλώσσα που κάποιοι συνεχώς και στοχευμένα καταστρέφουν!! Να είστε όλοι καλά. Καλές γιορτές να έχουμε και καλή χρονιά ...έστω λίγο καλύτερη αυτής που πέρασε!!
Χαίρομαι να διαβάζω τέτοια ωραία αφιερώματα. Να είστε όλοι καλά.
Δύο φορές το διάβασα και εκατό το χάρηκα. Ο συγγραφέας του άρθρου δίνει μια πλήρη εικόνα για το ... αγίασμα! Από την παλιά και παραδοσιακή οικολογική απόσταξη στα κατατρεγμένα από τους χωροφύλακες του κράτους ρέματα μέχρι τα σήμερα με τις πιο σύγχρονες μεθόδους. Το τυρί και η φάκα του καταναλωτισμού της καπιταλιστικής κοινωνίας που θέτει μέσα στο κείμενο του ο συμπατριώτης σας μπορούν να αποφευχθούν ,σε ένα βαθμό έστω, εάν κρατήσουμε κάποια από τα εργαλεία, τους σπόρους και τις μεθόδους του παρελθόντος στις αποθήκες και στις καρδιές μας. Συγχαρητήρια.
Ο αγαπητός Ευθύμιος Φλώρος περιγράφει και ξαναζωντανεύει με τον πιο γλαφυρό τρόπο την ιστορία τού Αγίου Τσίπουρου και όχι μόνο. Απολαμβάνει ο αναγνώστης το κείμενο, τίς παραδοσιακές διαδικασίες, αλλά και την παρότρυνση για δράση και αντίσταση στον καπιταλιστικό τρόπο ζωής που μόνο τούς έχοντες και κατέχοντες εξυπηρετεί.
H λαϊκή παράδοση στην Οινολογία. Πολύ όμορφη ιστορία, μάς γεμίζει ομορφιά και ωραίες μνήμες, που τείνουν να χαθούν από την εισβολή ενός αλλοπαρμένου τρόπου ζωής.
Καλησπέρα σε όλους με ευχές για όμορφες γιορτινές μέρες.
Αγαπητέ φίλε Μάκη τα λόγια σου με καλύπτουν απόλυτα. Ίσως επειδή έχουμε καινά βιώματα και σκεφτόμαστε το ίδιο.
Εμείς με τη γυναίκα μου καλλιεργούμε το αμπέλι με παραδοσιακά και όλες τις δουλειές με τα χέρια χωρίς να ραντίζουμε για τα χορτάρια και έχουμε βιολογική παραγωγή.
Το κρασάκι που βγάζουμε, το πίνουμε με τους φίλους. Επίσης κάθε χρόνο κάνουμε απόσταξη και βγάζουμε το τσιπουράκι που είναι γνήσιο και καθαρό δεν έχει καμία σχέση με το κρεμυδοζουμια που το λένε ουίσκι και μας το διαφημίζουν συχνά κάνοντας κλήση εγκεφάλου και περιφρονούμε οι Έλληνες το δικό μας καθαρό προϊόν.
Όλα αυτά έχουν κούραση αλλά ταυτόχρονα μας δίνει τη χαρά της δικής μας δημιουργίας και την επιβεβαίωση ότι"είμαστε ακόμα ζωντανοί"
Όσον αφορά την απογόρευση, αυτή την επιβάλλουν οι εισαγωγείς και οι βιομήχανοι που ελέγχουν τους πολιτικούς που βγάζουν τους νόμους. Ο συγχωρεμένος ο πατέρας μου ήταν παραγωγός καπνού και απαγορευόταν άψει τσιγάρο το δικό του. Έπρεπε να αγοράσει από τον Παπαστράτο... Το κράτος του έδινε για ένα κιλό καπνού, όσο είχε ένα πακέτο τσιγάρα οπότε υποχρεωτικά ήταν ΛΑΘΡΑΙΟΣ όπως και όλοι στο χωριό. Η αστυνομία κυνηγούσε"λαθροκαπνιστες" το ίδιο με τα ναρκωτικά...
Πιες κανένα τσιπουράκι όσο βρίσκεις και να ξέρεις ότι μετά τη δική μας γενιά ς σε αυτά τα πράγματα δεν υπάρχει συνέχεια. Δεν υπάρχει ούτε μεράκι ούτε διάθεση για δουλειά. Πολύ λίγοι θα συνεχίσουν την παράδοση σε όλους τους τομείς.
Ωραιότατο κείμενο, άριστη η περιγραφή. Και εγκυρότατη, την γνωρίζω πολύ καλά. Την έχω ζήσει αρκετές χρονιές στη νεότητά μου αυτήν την ιεροτελεστία. Και αρκετά ξενύχτια, αφού τα καζάνια έπαιρναν άδεια για εικοσιτετράωρη λειτουργία.
Και βέβαια συνυπογράφω τις εύστοχες παραινέσεις τού επιλόγου.
Μια αξιόλογη ανάρτηση!
Φίλε Μάκη , βάλσαμο το κείμενο σου , όπως και το ηδύποτον στο οποίο αναφέρεσαι! Μπράβο και στον φίλο Ιχνηλάτη για την ιστοσελίδα - όαση που δημιούργησε και συντηρεί, όπως και την υπόλοιπη παρέα με τα σχόλια της. Καλές γιορτές!
Ευχαριστούμε εγκάρδια τον αγαπητό μας φίλο Ευθύμιο Φλώρο από το Κρίκελλο για το πολύ όμορφο αφιέρωμα που χάρισε στο blog μας και τους αναγνώστες μας.
Ευχαριστούμε και όλες και όλους εσάς για τις επισκέψεις και τα σχόλια.
Γλυκόπιοτο να 'ναι ρε παιδιά!
Δημοσίευση σχολίου